En chokladnörds bekännelser

 Eller finns det något som heter chocoholic? I så fall är jag nog en sån.
Helt besatt av choklad!
Men inte vilken choklad som helst. Jag har bestämda åsikter om vad som är gott och hur det ska smaka, vad som passar ihop osv. Det ÄR skillnad på finchoklad och fulchoklad!
(Och vit choklad finns inte. Det är ingen choklad. Det är bara äckligt)!
 
Vill ni följa med på min chokladresa, så kan ni förvänta er ärliga hyllningar eller brutala sågningar av alla sorters choklad som jag provar, samt nostalgiska tillbakablickar på smaker från barndomen.
Väck mig mitt i natten och jag kan rabbla innehållet i en Twistpåse, Alladinask eller Bridgeblandning från 70-80 talet! 
Jag kan också med skrämmande exakthet, återge hur förpackningar såg ut när jag var liten, vilket papper chokladbitarna var inslagna i och vart i hyllan de låg placerade i olika affärer.
Jag minns hur många plopp jag kunde köpa på OK för min veckopeng på 1 kr. (4 st)!
Och känn på den här då - jag minns min allra första godispåse som jag stolt köpte helt själv som 5-åring på Konsum. En påse chokladknappar! Kostade exakt 1 kr och låg på bekväm höjd längst ut till vänster på hyllan neranför tuggummin och klubbor (De där runda som fanns i två melerade färger, blått/vitt/rött eller grönt/vitt/rött. Ni vet de som var inslagna i genomskinlig hoptvinnad plast som var helt omöjlig att skala av).
På hyllan längst upp stod kartonger uppradade med punchknappar, gelebåtar och bridgeblandning dit jag inte nådde ens om jag stod på tå.
 
Borde jag söka hjälp för att jag kommer ihåg sånt här?
Mitt minne när det gäller chokladrelaterade upplevelser verkar så onormalt i förhållande till vad andra minns.
Åtminstone tycker min man det, som häpnas varje gång när jag med översvallande inlevelse berättar ingående om en viss kaka eller pralin som jag ätit för 30 år sedan.
Han vet liksom inte om han ska skratta eller skaka på huvudet.
Oftast ler han bara lite överseende men jag ser i blicken att han tänker "Du behöver hjälp"!!
 
Men det kanske finns andra som vill lyssna på mig och ta del av mina upplevelser och smakintryck!?
Börja läs här i så fall.
Ni kan lita på mig.
Jag har nämligen livslång erfarenhet!
 
 

Kommentarer :

#1: Åsa i Växjö

Hej! Vilken härlig blogg :) Hittade Dig idag och kommer HELT klart tillbaka!! Keep up the good work. Kram från en pralinälskare

Svar: Tack, vad roligt att du tycker det!Ha en god pralinhöst!
I run for Chocolate

skriven
#2: Nathalie

Fantastiskt! Älskar bloggen!

Svar: Å tack, mitt chokladhjärta smälter av din snälla kommentar!
Chocochock

skriven
#3: Anonym

Underbar blogg!

Svar: Tack!
Chocochock

skriven
#4: Shanna

Du förgyller min dag med dina chocklad inlägg! Tack!

Svar: Tack Shanna!
Chocochock

skriven
#5: Aida

Kul att få läsa lite om vem DU är. Men det skulle få vara kul att få veta lite mer :D

skriven

Kommentera inlägget här :