På begäran - Raw choklad

En läsare önskade sig en recension på Raw choklad.
Såklart hon ska få det.
 
Jag har lagt till en ny kategori "På begäran" och tänker mig att det kan vara ett återkommande tema.
Ni önskar.
Jag äter!
Inga problem.
Vad tycker ni?
Kom med förslag!
 
Jag visste inte riktigt vad rå choklad är, så jag fick googla lite.
Det betyder att chokladen inte är processad eller upphettad på något sätt. 
Chokladen är bara som den är, utan tillsatser.
På så sätt bevaras alla näringsämnen i chokladen.
 
Det står även att choklad smakar ingenting om den inte upphettas.
Smaken kommer först när jäsprocessen startar vid ca 50 grader, samt vid rostningen av bönorna.
En annan intressant detalj är att salmonellasmittade bönor renas och steriliseras vid 100 grader, dvs när de rostas.
Raw chokladen värms upp till max ca 40 grader....
Vissa tycker att chokladen borde förses med varningstext och andra menar att just avsaknaden på varningstext, tyder på att chokladen istället renas på något annant sätt.
Kanske på kemisk väg?
Hur rimmar det då med att den är ekologisk, biologisk osv?
Men det som är bra är att den är fri från mjölk, soja och gluten.
Bra för dom som inte tål det alltså. 
 
40 gram rå choklad, förpackad i brun kartong för 42 kr på Hälsokostbutiken.
Man ska väl inte döma chokladen efter förpackningen, men inte rann väl snålvattnet till vid första anblicken av denna.
 
Men när man med mycket möda lyckats bända upp förpackningen, så möts man av detta färggranna konstverk.
(Jag kan tycka att man kanske skulle tjäna på att vända ut och in på förpackningen istället)?
 
Nåväl, här ligger en inplastad chokladtimmerstock.
 
En stark doft (stank) av sprit får näsan att svida till vid inandningen.
Ögonen nästan tåras.
Oroväckande.
Tittar en gång till på vad jag tog för smak.
Mullbery och Vanilj.
Kanske bourbonvanilj...?
 
BIT för guds skull inte av chokladen!
Bryt den i mindre stubbar först.
Den är stenhård och bastant.
Ger inte vika en millimeter om man försöker klämma på den.
 
Jag kan inte säga att jag är speciellt exalterad över det här med rå choklad.
Choklad ska avnjutas medan den smälter i munnen.
Inte tuggas med våld och sköljas ner med vatten.
 
Smaken var alldeles för mustig, spritsmaken tog helt över och den var för kompakt.
Den var helt enkelt för rå för min smak.
 
Nej jag föredrar nog mina praliner tillagade!
 
Taggar: Raw choklad, rå choklad, lovechock, Mulberry Vanilla;

Kommentarer :

#1: sofie

Ha en fin kväll:)

Svar: Tack det samma :)
Chocochock

skriven
#2: Carrie

Hahaha..men hjälp! Jag lider med dig och känner mig skyldig till detta :) Men ack så kul att läsa hahaha...dagens första skratt. Trist att den inte föll dig i smaken. Såg att René Voltaire hade råa chokladpraliner som jag ska beställa hem, de såg i.a.f väldigt goda ut. Tack för inlägget och ha en fin dag :)

Svar: Nej det var väl inte riktigt min grej... Vet inte om det är så här det "ska" smaka, eller om jag ska ge det en ny chans med en annan sort?Ha en bra dag du också!
Chocochock

skriven
#3: Carrie

Jo, jag tycker du ska ge raw choklad en till chans :) Jag lägger redan nu in ett nytt önskemål på begäran. Renée Voltaires goji bliss choklad. Tillverkas för hand i liten, exklusiv upplaga. Jag ska beställa, men först till jul :) De ser alldeles underbara ut där de ligger i webshopen.

skriven

Kommentera inlägget här :