Chocochocks Årskrönika 2013

Vilket härligt chokladår 2013 var och vad många nya praliner jag satte tänderna i!
Gör ett litet sammandrag av höjdpunkter och godbitar att minnas.
 
September

Bloggen registreras i juli, men först i september är jag redo att gå live och dela med mig av mina åsikter och upplevelser bland chokladpraliner och andra godsaker.
Mina första inlägg blir en presentation samt ett smaklexikon, samma inlägg som just gått i repris.
 
På kakfronten testade jag coockiesar, Oreo och Barbiekakor.
 
Skenet kan bedra och trots den romantiskt lockande förpackningen kan jag konstatera att dessa är inte ätbara.
 
Då var dessa en desto större hit!
Delicato revolutionerar kakutbudet genom att göra en hård kaka av Delicatobollen.
Ruskigt goda och jag gör allt för att bunkra upp ett lager. Det är strykande åtgång och kakhyllorna gapar tomma. Djungelns lag gäller och det är bara att roffa åt sig det man hittar.
 
Jag förgyller min frukost med en lyxigt god chokladmousse som håller vad den lovar.
 
Jag tar ställning mot Marabou.
 
Ragusa tar mig med storm och jag kan inte bestämma mig om ljus eller mörk är godast. 
Bäst att ta båda!
 
Jag har otur med en bit Lindtchoklad och skickar den på reklammation och får då som kompensation ett kit med deras nya chokladserie "Hello".
Smakerna faller mig inte i smaken men jag uppskattar deras gest att skicka så mycket tillbaka!
 
Inleder en romans med en förförisk italienare.
Nocciolato, den mest goda och vänliga nougatchoklad du kan tänka dig, fullproppad med hela kvalitetshasselnötter.
Bedårande!
Måste ätas och upplevas någon gång i livet.
 
Oktober
 
Oktober inleder starkt och bjuder på Chokladfestival i Stockholm!
 
Såklart är Chocochock på plats!
 
Jag lyckas bli ackrediterad och är exalterad över mitt pressleg och tillgången till Presscenter!
 
Årets Konditor avgörs på mässan.
 
Åre Chokladbutik får till en riktig färgpalett med alla sina strutar.
 
Gladast är jag över att hitta en gammal vän och Kungen av MumsMumsarna.
Flödeboll från danska St. Michelsen.
Som att ta en tugga av paradiset!
 
Månaden bjöd även på en resa till Prag där jag provade Pragiska praliner.
 
 
 Jag var positivt överraskad över hur många chokladbutiker det fanns och ägnade många lyckliga timmar i olika affärer.
 
Men jag måste nog erkänna att det inte var något vidare gott... Inte så bra kvalitet på det hela.
 
Hittade ett franskt bageri och hamnade i Macaronehimlen..
 
Jag kan tänka mig att åka tillbaka till Prag bara för att få uppleva dessa hockypucksstora skapelser en gång till!
De var som en hel måltid och jag unnade mig en buffé i form av smakerna choklad, vanilj och hallon.
Kommer aldrig att glömma dom.
 
Uppgraderar höstgarderoben med en kollektion helt i choklad.
 
Vill man äta dessa ska man kanske inte använda dom först..
 
Chocochock får egen sida på Facebook.
In och gilla sidan nu!
 
November
 
Jakten på praliner fortsätter och leder mig nu till Örebro, där två chokladbutiker avverkas.
 
 Favoriten blir chokladbutiken "Choklad Butiken".
 
Där köpte jag världens godaste marshmallows doppade i belgisk choklad.
Så goda att jag åt upp första laddningen innan vi ens hunnit lämna staden, så det fick bli ett besök till.
Rekommenderas starkt!
Skriver nostalgiinlägg om Twist och Bridge (Tåfisar).
Reder ut smakerna på Non Stop.
 
Det visar sig att grön smakar ananas och brun och svart har samma smak, nämligen vanilj!
Det var en överraskning för mig.
 
18/11 publiceras det 100:e inlägget.
 
Förälskar mig i Lindt´s Mintkulor.
 
Hittar den största Tobleronen jag någonsin sett på en julmarknad.
2 kg!
 
Testar varm, vit och vidrig choklad.
Det gör jag aldrig om!
 
December
 
Börjar förbereda mig för jul och gör eget julgodis. Något jag aldrig provat på förut.
 
Det blir fudge.
 
Och en god wienernougat.
 
Går utanför min komfortzon och testar amerikansk choklad i form av Reese´s Peanutbutter Cups.
Hade inga höga förväntningar but it blow me away och jag blir helt såld.
Fantastiskt god om man har tröttnat på allt sött för ett tag.
 
Åker till Helsingfors för att utforska den finska marknaden.
 
Avslutar året med en recension av Sveriges populäraste chokladaskar så här till jul, Aladdin och Paradis.
Jag är dock inte överens med Sverige i denna fråga.
 
Ja det var ett smakprov på mitt chokladår 2013.
Må 2014 bjuda på nya frestelser i absurda mängder!
 
God fortsättning kära läsare.
Om ni orkade ända hit...
Taggar: Årskrönika 2013, Chokladkrönika, Årsresumé 2013;

Kommentarer :

#1: Maria

Tack tack tack! Började följa dig ganska sent 2013 men är inbiten och svär härmed att aldrig missa ett inlägg. :)

Svar: Haha, det låter bra Maria!Du är välkommen att följa min smakresa :)
Chocochock

skriven
#2: Matilda

Hej!
Jag har varit inne på din blogg några gånger och jag har ett litet tips: du framstår väldigt duktig och seriös men tyvärr drar ett inkorrekt språk ner helhetsbilden. T.ex chokladlexicon, det kan vara så att C:et var där för choklad men jag tyckte att det såg ganska konstigt ut.
Men jag älskar din unika bloggidé och kommer fortsätta läsa i vilket fall som helst. Kram.

Svar: Hej Matilda!Tack för att du tog dig tid att skriva. Jag är nämligen allergisk mot stavfel men har tyvärr svårt att se mina egna i stundens hetta :) Så klumpigt av mig att inte veta hur man stavar till lexikon… Jag har ändrat det nu. Tack för din uppmärksamhet och välkommen som läsare!
Chocochock

skriven
#3: Christin

Jag hänger med 2014.Gillar en del du smakat, även ibland sånt du ratat, är inte lika förtjust i allt du fallit för och en hel massa gott har jag som tur är ännu inte smakat :-)

Svar: Ja smaken är ju olika och tur är väl det :)Välkommen till bloggen!
Chocochock

skriven
#4: Ellinor

Jag fullkomligt älskar ditt sätt att formulera dig (troligtvis för att jag är halvgöteborgare). Med ett fyndigt språk och ett stort förråd av ordvitsar kommer man långt i min värld! Ämnet är inte desto mindre något som berör oss alla (äta bör man, annars dör man) och för ombytes skull på ett positivt sätt.

Jag ser fram emot att följa din kulinariska resa genom 2014.
Gott nytt år!

Svar: Tack Ellinor, vad roligt att höra!Du är välkommen att följa ett pralinfyllt 2014 :)
Chocochock

skriven
#5: Martina

Trevligt att du gillade chokladbutiken i Örebro. Ska testa de där marsmallowsen någon gång i framtiden. Bra tips! /Örebroare.

skriven

Kommentera inlägget här :