Recension Julchoklad

Tillfälligt avbrott är över och härmed ska ordningen vara återställd till det normala på bloggen.
Jag kan lugna oroliga läsare med att jag varken har råkat ut för sockerchock, ligger i chokladkoma eller, ve och fasa, går på chokladfri diet.
Det är bara januari som råder, budgetmånaden av alla månader och den har inte innehållit speciellt mycket att skriva om.
 
Kvantiteten av intag har hållits stabil, dock på bekostnad av kvalitet.
Ja jag kan erkänna, att jag motvilligt har dragits ner i Marabouträsket.
"5 dubbelbitar för 20 kr" osv. Så mycket skit för pengarna som möjligt.
Verkligen inget man vill skryta om eller erkänna offentligt.
Så glöm vad ni just läste.
 
Nu ska berätta vad jag tyckte om den här asken istället, som för länge sedan är inköpt på rea för 49 kr på City Gross.
En anonym ask som heter Julchoklad/Dessertchoklad och väger 750 g.
Ingen övrig info finns vem som har tillverkat den.
Nåväl, för 49 kr får den vara tillverkad vart som helst och av vem som helst.
 
Tycker ni det är lite sent och överspelat att skriva om julchoklad nu?
Jag tycker vi ser det som att jag är ute i väldigt god tid i stället och tipsar er om askar inför årets jul!
 
Så här ser det ut när man öppnar asken!
Två likvärdiga avdelningar brevid varandra, istället för att vara byggd på höjden.
Skapar en bra överblick och man slipper problemet med om man får gräva i undre lagret eller inte, innan det övre är uppätet.
Smart!
 
På insidan av locket presenteras pralinerna på ett pedagogiskt sätt där pralinerna är numrerade.
Ett minus och frågetecken är dock varför man inte har gjort det i nummerordning? Siffrorna är utspridda i ologisk ordning huller om buller.
Kanske skapar mer spänning så.
Själv blev jag mest frustrerad och irriterad.
 
När man har identifierat sin tilltänkta pralin och lagt tillhörande nummer på minnet...
 
...läser man av innehållet i tillhörande innehållsregister.
Det är i alla fall tack och lov skrivet i nummerordning. 
Texten är kanske inte så passande för oss synsvaga, men bättre än inget alls.
 
19 pralinsmaker totalt.
Asken inbjuder till att fungera som en adventskalender.
1 december äter man pralin nr 1 osv.
Bara det att den inte räcker fram till julafton utan tar slut den 19:e.
Fast å andra sidan, vilken ask skulle räcka ända till julafton om man öppnar den redan den första december..? 
Finns nog ingen ask som skulle överleva så länge hemma hos oss i alla fall!
 
Det tar för lång tid att skriva om varje pralin för sig, så jag har delat in dem i två kategorier i stället - "De ätbara" och "Ej ätbara".
Med utgångspunkt att detta inte är någon kvalitetschoklad som ska bedömas och den kostade mig bara 49 kr, så är kvalgränsen till ätbar ganska låg.
Så länge pralinen inte har smaker som påminner om kräkmedel, tvättmedel, systembolagsrelaterade drycker, råttgift eller kaffe, så får den anses som OK.
 
Och resultatet blev så här:
 
"Ej ätbara" representaras av nr. 2 Körsbär, som för övrigt inte behöver någon mer förklaring till varför den befinner sig i loosergruppen. Sedan har vi nr. 17 Kokosmarsipan, en pralin smaksatt med Hawaiian Tropic solcreme. Nr 7 Kokospralin, som är den ljusa av snurrorna, lider även den av sololjig smak. Slutligen har vi den mörka nr. 3 Mokkatryffel. Precis...smakar kaffe. Punkt slut.
 
Och i kategorin "De ätbara" hamnar således resten:
 
Nu ser jag dock att nr. 4 Mint creme representeras två gånger.
Ej med på bild: Nr 8 Orangenougat.
 
Ska jag plocka ut tre favoriter, så får det nog bli just nr 4. Mint creme som är mörk choklad med pigg och uppfriskande mintfyllning. Nr. 6 Trillingnöt kan aldrig bli fel och nr 14 Mandelchoklad, den avlånga limpan med mandelsplitter är också god.
 
Överlag måste jag säga att jag är jättenöjd med hur de har komponerat denna ask och använt sig av enkla och  gamla hederliga ingredienser såsom nötter, mandel, toffée, mint och nougat.
Det glädjer mig att man har hoppat över sliskiga fruktfyllningar, sprit och lakrits, samt begränsat sig till endast två Körsbär i likör.
Det hade ju kunnat varit mycket värre spill.
Så ja, jag tycker den här var köpvärd och jag skulle välja den 8 dagar i veckan framför en Alladinask!
Men skulle jag köpa den till ordinarie pris 169 kr?
Nej det tror jag inte.
 
Jag såg att Maxi har kämpat några veckor med att "bli av med den" för reapriset 90 kr utan resultat.
Så i onsdags noterade jag att priset var sänkt till 50 kr.
Då var jag fram och klämde lite på den men övertalade mig själv till att låta bli.
Men lite lockad var jag till det priset, men jag ställde motvilligt tillbaka asken på hyllan.
 
Om jag ångrade mig?
Ja!
Så i fredags efter jobbet sladdade jag in på parkeringen för att förse mig med en ask fredagsmys.
Gick med raska steg och löste ut en självscanningsapparat med andan i halsen och hög puls av nervositet över att den skulle vara slutsåld. Hoppade över kasse eftersom asken endå inte skulle få plats.
In genom svänggrindarna och möttes av ett berg av Hönökaka och tuber av Hällakakor.
Tänker att det kanske är pinsamt att bara köpa en chokladask, så jag greppar en påse Hällakakor i farten och tar en snäv 90-graders kurva i god fart och genar genom avdelningen för katt- och hundmat för att så snabbt som möjligt nå fram till mitt mål.
Till min glädje och lättnad, ser jag tre ilsket julröda askar och jag går målinriktat och greppar nöjt en ask.
Skyndar mig att betala och får givetvis en avstämning.
Nåja, jag hade ju bara två varor, så det var ju ganska snabbt avklarat.
Beger mig ut i det kalla mörkret och slås av att jag inte har en aning om vart jag ställde bilen!
Och parkeringen på Maxi en sen fredagseftermiddag, är ganska proppfull.
Jag ger ganska snabbt upp min plan om att diskret glida därifrån med min jätteask utan att bli upptäckt.
Istället får jag irra omkring på parkeringen, rad upp och rad ner, med på ena armen handväska och en påse 18-pack Hällakakor i ett stadigt grepp och en knallröd ask som är ca 1 x 1 meter stor, som jag krampaktigt försöker gömma under andra armen.
 
Hittar till slut rätt bil och kvällen är räddad.
Taggar: Julchoklad, chokladask, dessertchoklad, chokladpraliner;

Kommentarer :

#1: Nathalie

Hej!
Följer din intressanta blogg och undrar om du kan redovisa för smakerna i lindts julchokladsask som jaghar sett på bild i din blogg:)

Svar: Det kan bli lite svårt, för jag köpte aldrig den asken…Men för din skull ska jag kolla i affären nästa gång om den finns kvar!
Chocochock

skriven
#2: Erica

Jag minns att vi erhöll en sådan ask på julafton en gång. Jag gillade nästan alla praliner väldigt mycket, och körsbär i likör finner jag alltid väldigt god. Jag tänkte också på att de flesta praliner i denna ask är (framför allt till utseende) väldigt lika pralinerna i Cloettas "Utvalda favoriter", som jag tycker är en klassiker som är mycket bättre än Marabous Alladin och Paradis.

Svar: Det mesta är bättre än Marabous… :) Tack för tipset, ska prova Utvalda Favoriter vid tillfälle.Trevlig midsommar!
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :