Gomakeriet i Örebro

Efter mitt fiaskobesök på Choklad Butiken i Örebro senast, hittade jag ett litet smultronställe inne på Saluhallen.
 
Gomakeriet!
En garderobsstor liten hörna där det fanns massa smått och gott.
 
Små ljuvliga underverk för 10 kr styck.
 
 
 
 
Mitt urval förpackad i cellofanpåse.
 
Gomakeriet presenterar stolt:
Övre raden: Blåbär, Nougatcrisp, Mozartkula och Dulce de leche
Nedre raden: Polkafudge, Hallon och Kokosfudge
 
 Vi börjar att hylla fudgen...
Här pratar vi inte tråktorr och hård fudge från Lonka.
De här spelar i en helt annan och egen division!
 
Både Polka- och Kokosfudgen har samma drömlika konsistens.
Så mjuk och fin att den hinner smälta mellan tummen och pekfingret under den korta transportsträckan till munnen.
Som att bita i smör.
Fast godare förstås!
 
En len perfektion av fudge med spegelblank och slät snittyta.
 
Polkan smakar mild pepparmint och har generöst med polkakross på toppen.
Kokosen har en väl avvägd smak av kokos.
Inte solkrämskokos utan bara äkta kokos.
Även den strösslad med sin smak.
Äkta kokosflingor.
 
 
Jag vet inte om jag kan förmedla känslan av att äta dessa för att göra smaken rättvisa.
Man blir bara gråtfärdig när de är slut.
Ni måste prova!
 
Praliner i genomskärning.
 
Dulce de leche...
Ja ni ser ju hur god den är.
Hörs på namnet också att det är en hit.
 
Hallon är så frisk och äkta i sin hallonsmak att det är en fröjd att avnjuta den.
 
Blåbär var nog den som hade minst framträdande smak.
Hade jag blundat och ätit hade jag aldrig gissat på smaken blåbär.
Men en häftig färg på fyllningen!
 
Mozartkulan var lite halvtråkig.
För mycket torr och smaklös marsipan och så saknade jag det gröna inslaget av pistasch, som finns i originalet.
(Om jag hade vetat hur man länkar så hade jag här gjort en länk till mitt inlägg om just Mozartkulor som jag skrev efter en resa till Wien....).
 
Nougatcrisp...
Herregud!
Den är så till sig i sin crispighet att den helt faller sönder.
Krasar underbart när man biter i den.
Crisp, crunch, kras...
Ser ni det perfekta crunchcrispet på toppen?
Som en frasig, karamelliserad cornflakes.
Allt detta ihop med ljuvlig nougat och du är i himmelriket.
 
 
 
 
Resan till Örebro var alltså inte förgäves.
Pralinerna från Gomakeriet räddade min dag!
Och min mans, som slapp köra hem besviken och tjurig fru.
 
Taggar: Gomakeriet, chokladbutik Örebro, Chokladaffär Örebro, praliner, fudge;

Kommentarer :

#1: Escaping Reality - ett nytt liv

De ser helt underbara ut, jag som älskar fudge! Gjorde hur mycket som helst i julas, vi åt fudge från oktober till januari!

Svar: Oj, då måste du gjort ett stort lass :)
Chocochock

skriven
#2: Lesthi

Nu önskar jag att Örebro låg lite närmare Västerås :P

Svar: Ja, jag med...
Chocochock

skriven
#3: Martina

Vad kul med en fortsättning på förra Örebroinlägget. Jag såg ditt svar och har inga tips på bra chokladställen. Jag tror att du och jag inte spelar i samma liga, då jag gillar Marabou... typ... men faktiskt inte äter choklad knappt alls. Men ändå tycker jag att din blogg är kanon! De här pralinerna såg riktigt bra ut. Kanske blir en smakprov därifrån i veckan ändå. :)

Svar: Haha, ja Marabouligan har jag avancerat från för länge sedan :). Kul att du läser min blogg ändå!
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :