På begäran - Utvalda Favoriter

Ni som inte har laddat upp med fredagsmys, kan få dela en chokladask med mig istället när jag nu ska guida er igenom "Utvalda Favoriter".
 
Till kanonpriset 39 kronor (!) kan man handla denna på Willys.
Två våningar med totalt 52 praliner.
Inte illa.
 
Vänder man upp och ner på härligheten har man en exemplarisk och tydlig innehållsförteckning med både bild och text.
Gillas!
 
Öppnar man asken finns samma bild i locket.
Praktiskt då man slipper vända upp och ner på en öppnad ask för att läsa sig till favoriterna.
 
Jo men det ser väl inte så tokigt ut?
Praliner i olika former och utföranden.
Jag gillar guldstrutarna!
 
Pralinerna fotograferas inte individuellt utan ni får hänga med via innehållsförteckningen.
För att underlätta tar jag dem i ordning från vänster till höger.
 
Tvillingnöt - Lite väl söt choklad, men nötterna är crunchiga och fina. (Trillingnöten i Alladin är dock godare, men nu ett minne blott).
 
Nougattopp - Älskar den spritsade formen! Söt och väldigt mjuk i konsistensen.
 
Mörk Premium - Kompakt och solid choklad av det mörka slaget. Lyxigt inrullad i guldpapper. Känns gedigen och god.
 
Minttryffel - Mörk choklad med en tjock klack i botten fylld med mintfyllning. Frisk, fräsch och god!
 
Kokosmarsipan - Seg och kompakt. Smakar bara söt kokos till en början men sedan tar en bitter marsipansmak över. Inte god!
 
Citron/Lime - Mörk choklad med beige tät fyllning. Känns ganska fräsch och smakar definitivt lime. Jag har dock svårt för denna kombination. Citron och choklad skär sig, liksom krusar sig av obehag på tungan.
 
Mandelnougat - Nja, väldigt söt.
 
Mandeltoffé - Jag gillar tofféfyllning! Den här överraskar genom att vara ganska mörk och dessutom salt. Som en salt Plopp. Oväntat men gott!
 
Apelsinchoklad - Guldstrut nummer två innehåller en mastig mjölkchoklad med blygsam apelsinsmak.
 
Gräddtryffel - Inte så gräddmesig som man kan befara. Ganska OK.
 
Irish Cream - Förväntade mig en smak av whiskey men jag identifierar förvånat en svag kaffearom. Procenthaltiga drycker är inte min starka sida, så kanske Irish Cream är en kaffelikör?
 
Marsipan - Marsipan inbäddad i ett tjock lager mörk choklad. Mycket godare än sin kokoskompis! Gräddig och mild smak. Lite som Anthon Bergs marsipanlimpor.
 
Jordgubb/Chilitryffel - Innehåller en vit tråkig massa som smakar sur jordgubb. På slutet kan man gissa sig till en viss chilismak. Tryffel för mig är en gräddlen chokladblandning och inte som här, något syntetiskt. 
Bottennapp!
 
Topp tre: Mandeltoffé, Minttryffel och Tvillingnöten. (Eller Mörk Premium...)
Botten tre: Jordgubb/Chilitryffel, Irish Cream och Kokosmarsipan.
 
I det stora hela en mycket prisvärd ask!
Alla kan nog hitta något ätbart.
Ni som saknar Körsbärslikör - Sök hjälp!
 
När jag tänker efter så känns dessa praliner snarlika en annan ask jag provade och skrev om här.
Vissa smaker och former går igen.
 
 
Taggar: Utvalda Favoriter, chokladask Cloetta, Carlettis Utvalda Favoriter, chokladask Carletti;

Kommentarer :

#1: Lesthi

Måste genast ta en tripp till Willys tror jag :'D

Svar: Ja det tycker jag :)
Chocochock

skriven
#2: Erica

Innehållet verkar vara detsamma som i Cloettas i alla fall, även om det står Carletti på denna. :-) Och åh, vad sugen jag blev nu. Jag ska nog också köpa en ask snart. :-)

Men precis, den påminner om den där asken du har skrivit om tidigare. Jag minns att jag kommenterade det inlägget med att pralinerna påminde om Utvalda Favoriter. Jag har sett samma former återkomma i ännu fler askar. Det kanske är någon formtillverkar som säljer till flera chokladfabriker eller dylikt.

Svar: Ja köp en och hör av dig om det var samma sortiment som i Cloettas.
Chocochock

skriven
#3: Martina

Jag har ett önskemål. Testa nya Aladdinasken, den utan trillingnöt. :P

Svar: Helst inte….:)
Chocochock

skriven
#4: Karin

Jag älskade körsbärslikör.

Svar: Oj...
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :