Vem är den där Chocochock?

Nu är jag snart uppe i 400 blogginlägg om det underbara ämnet choklad.
I takt med att inläggen ökar, verkar det även ha tillkommit ett antal nya läsare vilket är jätteroligt.
För er som kommit in på senare tid och inte orkat läsa igenom alla gamla inlägg (rekommenderas dock) så kör jag helt fräckt en repris rakt av på mitt allra första inlägg, där jag beskriver mitt förhållande till choklad.
 
Finns det något som heter chocoholic? I så fall är jag nog en sån.
Helt besatt av choklad!
Men inte vilken choklad som helst. Jag har bestämda åsikter om vad som är gott och hur det ska smaka, vad som passar ihop osv.
Det ÄR skillnad på finchoklad och fulchoklad!
(Och vit choklad finns inte. Det är ingen choklad. Det är bara äckligt)!
 
Vill ni följa med på min chokladresa, så kan ni förvänta er ärliga hyllningar eller brutala sågningar av alla sorters choklad som jag provar, samt nostalgiska tillbakablickar på smaker från barndomen.
Väck mig mitt i natten och jag kan rabbla innehållet i en Twistpåse, Alladinask eller Bridgeblandning från 70-80 talet! 
Jag kan också med skrämmande exakthet, återge hur förpackningar såg ut när jag var liten, vilket papper chokladbitarna var inslagna i och vart i hyllan de låg placerade i olika affärer.
Jag minns hur många plopp jag kunde köpa på OK för min veckopeng på 1 kr. (4 st)!
Och känn på den här då - jag minns min allra första godispåse som jag stolt köpte helt själv som 5-åring på Konsum. En påse chokladknappar! Kostade exakt 1 kr och låg på bekväm höjd längst ut till vänster på hyllan neranför tuggummin och klubbor (De där runda som fanns i två melerade färger, blått/vitt/rött eller grönt/vitt/rött. Ni vet de som var inslagna i genomskinlig hoptvinnad plast som var helt omöjlig att skala av).
På hyllan längst upp stod kartonger uppradade med punchknappar, gelebåtar och bridgeblandning dit jag inte nådde ens om jag stod på tå.
 
Borde jag söka hjälp för att jag kommer ihåg sånt här?
Mitt minne när det gäller chokladrelaterade upplevelser verkar så onormalt i förhållande till vad andra minns.
Åtminstone tycker min man det, som häpnas varje gång när jag med översvallande inlevelse berättar ingående om en viss kaka eller pralin som jag ätit för 30 år sedan.
Han vet liksom inte om han ska skratta eller skaka på huvudet.
Oftast ler han bara lite överseende men jag ser i blicken att han tänker "Du behöver hjälp"!!
 
Men det kanske finns andra som vill lyssna på mig och ta del av mina upplevelser och smakintryck!?
Börja läs här i så fall.
Ni kan lita på mig.
Jag har nämligen livslång erfarenhet!
 
Taggar: Chocochock, chockladblogg, vem är Chocochock, chokladbloggare, bloggar om choklad;

Kommentarer :

#1: Christin

Haha kul att läsa igen ! Och visst minns jag också en del av det du beskriver från förr. Bridgeblandning gillade jag inte. Tyckte det var tantgodis...Så idag hade det kanske passat mej bättre. Finns den än? Ett av mina första godisminnen är Rigichoklad. Små tunna chokladkakor i blått papper tror jag...Minns du?

Svar: Så klart jag minns :). Avlång och tunn liten chokladbit inslagen i blått papper med en kossa på och ett fjäll i bakgrunden. Och ja Bridge finns fortfarande, men många bitar är utbytta till det sämre.
Chocochock

skriven
#2: Malin

Jag började följa din blogg för en tid sen och när jag skulle köpa present till en chokladtokig vän fick jag inspiration av dig. Jag var på Ejes förra veckan och det var en härlig upplevelse. Medan mina chokladbitar slogs in pratade jag med en annan kompis som hade följt med. Berättade då varför jag valde som jag gjort och att din blogg "låg bakom" mitt val. Ägaren hörde vad jag sa och frågade om vilken blogg det var och jag berättade det. "Ja just det hon" var hennes svar och så pratade vi lite om det, så du sätter spår:) Tänkte bara att det kunde vara kul att veta. Jag läser det du skriver med ett leende på läpparna för dina beskrivningar är väldigt målande och känns härligt ärliga så "Keep up the good work".

Svar: Va roligt att höra! Tack för att du delade med dig!
Chocochock

skriven
#3: vera

saknar dina nostalgiinlägg eller vad man ska säga, känns som det var ett tag sen du skrev ett sådant :)

Svar: Det har du rätt i! Roligt att du uppskattar dem :) Kan nog bero på att jag mest ätit "ny" choklad som jag inte åt när jag var liten. Men jag ska se vad jag kan göra.
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :