Hur man blir sockerfri

Nyårslöfte på gång?
Det kan gälla träning, gå ner i vikt eller sluta röka.
I samtliga fall behöver man en vilja av stål och vara stark mentalt.
 
Här får ni min checklista till hur jag lyckades bli sockerfri!
Något som är det absolut svåraste jag gjort och som jag är oerhört stolt (och förvånad) över att jag klarade!
 
Som jag ser det så måste man igenom ett antal steg för att testa om man är redo.
Det mentala spelar en oerhört stor roll, så är man inte redo och förberedd, ja då är det bättre att vänta.
Det kommer ändå inte att gå annars.
Hårt men sant.
 
1. Vill du sluta?
För min del gällde det att sluta med choklad, fikabröd och godis.
Alltså allt som är gott...
 
Första steget är väl lättast att svara ja på.
Svarar du nej redan här, så är det nog bara att lägga ner...
 
2. Varför vill du sluta?
Här är svaret väldigt individuellt och det gäller att hitta orsaken till varför just du vill sluta med något.
Oftast kan det vara att man vill gå ner i vikt, få bättre hälsa, bättre ekonomi, komma i bröllopsklänningen...
Det finns inget rätt eller fel svar utan det viktiga är att hitta kärnan till kommande förändring, för det är den här punkten man får stödja sig på när det känns tungt.
Att hela tiden minnas varför man gör något.
Det måste finnas en mening med det man gör och ett konkret mål.
Genom att tänka på målet hittar man inspiration och motivation.
 
För mig var det enkelt.
Mitt huvudmål var att kunna springa Tjejmilen trots en skadad höft.
När jag bröt ner det i delmål, så var viktnedgång en av bitarna. (Träning den andra).
Och för att kunna gå ner i vikt, så valde jag att välja bort sötsaker.
En väldigt enkel lösning, men som är väldigt svår att genomföra om man inte har rätt inställning eller förstår varför man gör det.
 
Att fika och äta choklad, var ju mitt liv!
Min glädje och njutning.
För att släppa greppet om något så stort, måste man ha en vilja att nå något ännu större.
 
Och för mig var det att kunna springa en mil igen.
Låter säkert helt vansinnigt för många, men för mig betydde det så pass mycket att jag var beredd att faktiskt göra allt jag kunde, för att ge mig de bästa förutsättningarna för att nå mitt mål.
Det var jag skyldig mig själv och det som andra skulle kalla "uppoffring" såg jag som "investering i mig själv".
 
3. Hur ska du gå till väga?
Här tänker vi långsiktigt!
En ny livsstil.
 
Ska en förändring ske, så är det en förändring i vardagen som behövs, inte en quickfix för att komma i festblåsan till helgen.
Glöm soppdieter! (Om du nu inte faktiskt tycker att det både är gott och roligt och kan tänka dig att äta soppa resten av livet...).
 
Det ska vara något som du faktiskt kan leva med och känner dig nöjd över.
Inget kommer ske parallellt med att du ligger på soffan och fortsätter som vanligt.
Tyvärr...
För det hade ju varit väldigt smidigt och praktiskt.
 
Men vore det så enkelt så skulle nog varken övervikt eller rökning existera.
Det är nu agnarna skiljs från vetet.
Har du vad som krävs och vill du tillräckligt mycket?
 
"Viljan att förändras måste vara större än viljan att stanna kvar i det man har".
En klyscha som stämmer.
Vill man nå något, behövs en förändring.
Att gå samma stig åt samma håll varje dag och sedan förvänta sig att stigen helt plötsligt ska leda någon annanstans, det finns ju inte.
Vill du uppleva något nytt - byt stig och riktning!
 
Min förändring blev att välja bort sötsaker, dvs choklad, fikabröd och godis.
En ganska enkel metod.
Inget funderande, vägande eller räknande av kalorier.
I övrigt åt jag allt.
Att det finns socker i princip nästan allt man äter, lägger jag inte så stor vikt vid.
Jag är väl medveten om att det är socker i både kvargen och proteinbarsen, men eftersom det inte stör eller triggar igång mig, så gör det inget.
Det måste vara enkelt för att fungera, annars tappar jag lusten.
 
Sedan gäller det att hitta bra ersättare till sina gamla snuttefiltar.
Vad kan varm choklad och bakelse bytas ut mot på fiket?
Vad kan jag byta ut fredagsmyset till?
Vad ska jag lyxa mig med istället för chokladpraliner?
(Det får bli ett eget inlägg)!
 
4. Är du redo att göra detta med glädje?
Sista och avgörande frågan.
Har du rätt inställning och har fattat poängen med varför du ska göra en förändring?
Att det faktiskt är något bra, något du gör för din skull, något du bara längtar till att få ta tag i och börja med.
Med ett leende på läpparna!
 
Ha i minnet att ingen tvingar dig.
Du bestämmer själv.
Ditt ansvar.
Det är alltså inget straff eller svältläger du ska iväg på, utan en självvald hälsoresa.
Något att njuta av.
Något du ger dig själv för att du är värd det.
Ingen annan kan göra det åt dig.
Det är du som får ta de svåra besluten och valen, men också du och ingen annan som sedan kommer stå på mållinjen och känna lyckoruset över att du klarade det!
Du och ingen annan.
Det är så värt det!
 
Har du kommit ända hit och fortfarande är övertygad om vad du vill.
Då är det bara att köra.
 
Berätta gärna hur du tänker.
Vad du vill förändra och hur din plan ser ut.
 
Mot ett hälsosamt 2016!
 
 
Taggar: nyårslöfte 2016, sockermissbruk, 100 dagar utan socker, hur slutar man med socker, att sluta med godis, sockerberoende, tips på hur man når sitt mål;

Kommentarer :

#1: Blogglistor

Bra tänkt & bra jobbat!!! :)
Är du en person som älskar att skriva blogglistor till din blogg? Då tycker jag att du ska kika in min blogg: nouw.com/blogglistor. Här finns ett stort utbud av blogglistor som du mer än gärna får använda till din blogg. Varmt välkommen!

skriven
#2: Petra

Jag funderar på att dra ner på
sockret och införa lördagsgodis igen. Tränar mycket (framför allt tung styrka, marklyft är favoriten, och typ crossfit-liknande) och äter det mesta utan dåligt samvete, men skulle vilja gå ner lite i fettvikt. Får knarka eko-apelsiner, de är verkligen jättegoda. Tack för en bra blogg! Jag gillar inte heller träningstidningar för tjejer, jag läser aktiv träning i stället :)

Svar: Tung träning är kul! Roligt att du gillar bloggen och tack för tipset på täningstidning. Ska kolla om den finns på Readly :) Lycka till med sockerneddragningen!
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :