Sockerfri - Dag 5

Det har redan gått fem dagar sedan jag slutade med godsaker.
Känner mig glad och nöjd över att jag började när jag var redo och inte sköt upp det som ett nyårslöfte.
Nu har jag ju ett försprång på mig själv med fem dagar!
 
Första och andra veckan är jobbigast.
Det är bara att ta sig igenom.
Sen lättar suget och allt går enklare.
 
Det gäller att hålla sig mätt och glad, då går det lättare.
Dock har jag inte lika stort behov av att äta hela tiden som förra gången jag avsockrade mig.
Men är jag hungrig så äter jag!
 
Jag har fortfarande ett "pirr och surr" i kroppen.
Istället för att bli irriterad över det tar jag tillvara på energin det ger mig.
Kan inte sitta still utan vill vara aktiv hela tiden, vilket är bra för träningen.
 
I dag är det Nyårsafton.
Inget vi tar speciellt allvarligt på här hemma,
Vi är inte så kinkiga och hade lika gärna kunnat gå till Max för en hamburgare, men i går kväll bestämde vi oss för att ändå handla hem något gott.
 
Mitt sista matintag för detta år har sett ut så här:
(Det kanske inte är jättespännande att följa vad jag äter om dagarna, men den här typen av inlägg är bra för mig själv att gå tillbaka till för att analysera och lära mig om jag kör fast).
 
Till frukost intogs en standard, dvs te och kvarg.
Efter det blev det promenad och sedan träning innan det blev dags för sen lunch (tidig kvällsmat) vid fem-snåret.
 
 Jag hade hittat ett recept på potatis- och jordärtskockspuré som jag tänkte prova till köttet vi köpte.
 
En råvara jag aldrig tillagat förut.
 
Vet inte ens hur de ska se ut...
Verkar dessa normala?
 
Oxfilé hade vi på Julafton så nu tog vi ryggbiff istället.
Vitlökssmöret är dock det samma som i julas.
Bra med återvinning!
 
Det blev kanongott!
 
Och så en enkel dessert på det.
ProPud Caramel!
Man kan låtsas att det är en Créme Brule.
 
Jag ställer in den i frysen ca 30 minuter för att få en lite fastare och dallrigare konsistens.
Låter man den stå inne längre så har man en god kolaglass!
 
Kanske att jag slår till på en Marängsviss lite senare också.
Det är ju trots allt Nyårsafton!
 
Gott Nytt År på er!
Berätta gärna om vad ni åt och eventuella nyårslöften.
 
(Min checklisa om hur man går till väga för att bli sockerfri kommer lite senare i kväll).
 
 
Taggar: Gott nytt år!, nyårsmat, nyårsmeny, Swebar protein bar Marängsviss, att bli sockerfri, sockerberoende, sockermissbruk;

Kommentarer :

#1: Diana

Alltså egentligen är det helt sjukt för andra antar jag, men jag har alltid blivit riktigt äcklad av att äta/dricka sånt som jag vet kommer från ett djur. jag ser det som att det kommer från en kropp, sen att det är djurkropp har inget med saken att göra för mig. Ja jag vet, jag är lite skum, men kan bli ASÄCKLAD över vad ägg är! Jag ser det som missfall typ, haha. MEN jag gillar ju ägg, tycker om kött, kyckling, fisk. Det är ju bara det att jag får typ inte tänka för mycket på VAD det är.. djurkadaver haha. :D

Gott nytt år fina du!

Svar: Nej tänker man så, så kanske det inte är så lockande att äta :) Gott nytt år du också!
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Lesthi

Gott nytt år! Tog jordkockorna länge att koka? Jag är lite rädd för att köpa färska, det verkar krångligt. :P

Jag åt köttfärspaj och caramelkaka på nyår.
Jag har som nyårslöfte att träna som jag gör men addera mer promenader, jag är ute så sällan så det vore bra med mer frisk luft :D
Har även tänkt stressa mindre.

Svar: Nej det gick fortare än jag trodde, för de var stenhårda när jag lade i dom. 10 min kanske? Mer frisk luft och mindre stress låter toppen! Du är helt inne på rätt spår. Lycka till!
Mitt liv 2.0

skriven
#3: Yasmine

GOTT NYTT ÅR!!

Mina löften är att få ordning på maten o kroppen
Klara av mina kurser jag ska läsa
gå till gymmet
försöka gå ut o gå o få frisk luft varje dag
Våga mer av sånt som skrämmer mig!

Svar: Det låter som bra löften!Lycka till, du kommer klara det!
Mitt liv 2.0

skriven
#4: Sussi - Livet i söder!

Mitt enda nyårslöfte var att äta mer vegetariskt. Började bra förra veckan, får hoppas det håller i sig! Sambon är rätt skeptisk, så vi får se ;-) haha.

Svar: Det är säkert inte så dumt, men jag gillar kött så mycket... :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :