Dilemma deluxe

Med bara ett fåtal veckor kvar till Tjejmilen så har jag fått ont på insidan av mina skenben.
Det är ömt när man trycker, lite spänt och hårt.
Som vanligt har jag googlat som en galning för att kunna självdiagnostisera mig och som komplement till det, pratat med "löparfolk".
 
Allt tyder på överansträngning.
Alltså inget farligt men väldigt irriterande att det kommer precis nu när jag har lite flyt i träning och löpning.
Men det är väl just det som också är orsaken.
Flytet.
Höft och knän har till min glädje hållit i år.
Inte ett minsta lilla knyst eller tecken på smärta under eller efter mina pass.
Underbart!
Det har i sin tur gjort mig lite modigare och ökat på löparrundorna, både till antal och längd.
Jag har även struntat i om det är grus eller asfalt, det har funkat bra på båda.
Lägg därtill byte av skor, så blir summan av kardemumman - överansträngning.
 
Lösningen för att det ska läka är att låta bli att belasta underbenen.
Vila så mycket det går.
Hålla igång med alternativ träning istället, dvs crosstrainer och rodd för att hålla konditionen i form.
Jobbigt läge när jag bara vill ut och springa NU!
 
Speciellt som jag har köpt ett par nya spännande löparskor som passade mitt nya löpsteg.
Chansen är minimal att jag hinner springa in dom till Tjejmilen.
Men det känns bra att veta att de finns i garderoben och väntar på mig.
 
Dessa är också nya för säsongen och dom har hunnit med några kilometer tillsammans med mig.
De har dock ett inbyggt pronationsstöd, vilket visade sig att jag inte behöver efter ett löptest på Runner´s Store.
Kanske de har överbelastat skenbenen?
Jag vet inte, men de är sköna att springa i och känns stadiga.
 
Mitt stora dilemma är nu hur jag ska kunna vila benen?
I min vardag står och går jag väldigt mycket.
Bara att ta mig till och från jobbet och rörelsen under jobbdagen brukar ge runt 8 000 - 10 000 steg.
Jag får försöka skära ned på stegen där det går.
 
Men det största problemet är nog att jag står hela dagarna.
Givetvis håller arbetsgivaren med skrivbordsstol, men eftersom jag inte kan sitta utan att få ont, så väljer jag att stå.
Sitter jag får jag skärande smärtor i höften och det känns som jag får ryggskott i bäckenet.
Stel som cement efter en stund.
 
Så det blir lite som att välja mellan pest eller kolera.
Sitta och avlasta benen eller stå och förvärra situationen....
Det enda som i detta läge funkar är liggande läge.
Men det skulle nog se lite märkligt ut.
Hör inte riktigt hemma på en arbetsplats.
 
Sen lever jag ju med min stegräkningsapp där jag har som mål att gå 10 000 steg varje dag.
En riktig morot att se staplarna förvandlas till grönt.
Ofta ligger jag över målet.
 
Stapeln är från början röd och går sedan över till oreange när 50% är uppnått och för att sedan slutligen slå om till grönt när jag är i mål.
 
Nu under helgen har jag som synes gått minimalt.
Och det gör lite ont i mitt stapelhjärta...
 
Taggar: asics, new balance, löparskor, ömma skenben, ont i smalbenet, överansträngning smalben, löparskador, ont när jag springer, stegräkningsapp, hur många steg ska man gå per dag, löpning;

Kommentera inlägget här :