Viktiga vikten

Jag är 170 cm lång och vägde förra veckan 78,8 kg.
Inte så överdrivet överviktig som man kanske skulle kunna tro med tanke på matintaget, men fortfarande för mycket för att vara OK för mig.
 
Vikten i dag är ca 76 kg och mitt mål är 65 kg.
 
För att lyckas behöver jag ett MÅL och en ORSAK.
Annars finns inget driv eller fokus.
 
Andra viktiga faktorer är ett genförbart upplägg med realistiska förväntningar.
Tiden är också avgörade för att det ska kännas enkelt, roligt och bekvämt, men måste samtidigt vara lite utmanande.
 
Det gäller alltså att tänka ut sitt eget VARFÖR och HUR.
Något man har stor nytta av att veta när motivationen sviktar och som man kan luta sig mot.
För även om man vill så kommer det såklart innebära en del slit och som andra skulle uttrycka det "uppoffringar", men som jag väljer att kalla val.
Med medvetna val kommer man hela vägen i mål.
 
Jag är i grunden en ganska lat och bekväm person.
Att hålla på att väga och mäta allt jag ska äta skulle inte fungera.
Nej jag vill att det ska vara enkelt, roligt och fungera i vardagen.
Det ska samtidigt matcha livsnjutaren i mig.
God mat är njutning!
 
Då är nyckeln att vara påläst och insatt i hur kroppen reagerar på olika typer av livsmedel.
Vad kan jag äta mycket av och vad bör jag välja bort helt, alternativt minska i mängd.
Visa lite intresse för sig själv, investera i kunskap och göra det seriöst med glädje och en klackspark.
 
Jag har lagt en del googletimmar på att analysera allt jag äter.
Det räcker med en gång, bara man dokumentarar så uppgifterna finns tillgängliga tills det sitter i minnet.
För mig var det enklast att under en tid föra matdagbok och se hur många kalorier jag satte i mig.
Det finns massor av roliga appar och program man kan ladda ner på datorn, som sedan sköter jobbet.
Beroende på vilka inställningar man har gjort, så räknar den även ut förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater och hur det matchar ens egna profil.
Väldigt lätt att fastna i dessa program för det är så fruktansvärt roligt att mata in uppgifter, följer kurvor, se målet närma sig, men tillslut blir man så säker på vad man bör äta så då kan man släppa det.
Sen är det bara att köra!
 
Jag använde alltså matdagbok som ett verktyg för att få en uppfattning om vad jag stoppar i mig under en okontrollerad dag och hur jag bör äta och hur de olika valen påverkar vikten.
Mycket intressant!
 
Nyckeln är att förstå.
Ta gärna emot ett färdigt kostprogram (som förhoppningsvis är utformat just för dig), men om du inte förstår innebörden av det du äter så är det inte du som har kontrollen.
Den ligger hos någon annan som troligtvis även tar betalt för att skriva ut menyer.
Var inte utlämnad till någon annan, ta kontrollen själv!
Det blir så mycket enklare att äga makten själv.
(Men jag har förståelse för att man vill och kanske behöver hjälp med att komma igång, men eget engagemang underlättar).
 
Min största orsak till varför jag vill gå ner i vikt är löpningen.
Jag vill ge mig de bästa förutsättningarna för att kunna bli en bättre löpare.
Eller krasst, för att kunna löpa överhuvudtaget.
Inte länge sedan ortopeden dömde ut mig och min höft, men jag vägrade ge upp och försökte hitta andra vägar.
Nu springer jag en mil och siktar mot halvmarathon!
 
Löpningen betyder så mycket på många plan.
Det är skönt, avstressande, enkelt, roligt och som grädde på moset kan jag ställa upp i lopp och tävla på mina egna villkor.
Det är lycka och lycka ska man hålla fast vid.
Att väga mindre säger sig självt är det bästa jag kan göra för min kropp.
MIndre belastning och påfrestning på höft, leder och knän ger mig bättre förutsättningar att kunna fortsätta.
I kombination med stabiliserande styrketräning kan det bli riktigt bra!
 
Det är min stora drivkraft för vikminskning.
Ju färre kilo desto snabbare kilometer och mindre smärta.
 
Hur detta ska gå till blir en plan med delmål över lång tid.
Att stressa och pressa ner kilon snabbt skulle innebära för stora ingrepp i min vardag.
Det ska vara roligt också!
Varför göra något svårt när man kan göra det enkelt.
 
De första kilona är enklast och bokstavligen rinner av eftersom det till största delen är vätska.
Men sen hakar det upp sig lite och en extra, eller annan växel behövs.
 
För min del har jag rivstartat med att utesluta socker.
Det ger snabba resultat.
Avstår även mjöl i stor utsträckniing då bröd och pasta är en sockertriggare för mig, men ger mig även ont i magen så inte så svårt att välja bort.
Men jag äter pasta om det finns i sallad och både pizza och hamburgerbröd kan slinka ner vid utvalda tillfällen.
 
Jag tror att min kropp har vant sig vid hur jag äter och den behöver ruskas om lite med nya vanor.
 
 
Att äta kvarg med bär är inget fel, men eftersom min frukost har sett ut så de senaste två åren så behövs en förändring.
Min plan är att få in mer protein som t ex ägg, lax, keso och skinka.
En omelett på morgonen håller mig mycket mättare än kvarg men kräver lite mer tid på morgonen.
Min kropp skulle må bra av lite variation, omväxling och mer "riktig" mat.
 
Jag behöver även anpassa mitt intag till kommande aktiviteter.
Tränar jag så kan jag och behöver även äta mer och då är kolhydrater helt OK och nödvändiga.
Gör jag inte av med någon energi, så behöver jag heller inte maxa mitt intag.
 
Men hur svårt är inte det när man t ex som jag är nu, sjuk.
Det är ju då jag bara vill vräka i mig chokladpraliner och annat gott för att trösta mig.
Medan när jag är mer aktiv och tränar så ger det sig självt att jag föredrar nyttigare kost.
Konstigt det där, men jag gissar att många känner igen sig.
 
Den här gången har jag ändå lyckats hålla mig till lite nyttigare alternativ tack vare min sockerfria period.
 
Bara jag kommer igång och tränar igen så kommer det att gå lättare.
Då kan jag enklare påverka vikten, även om det faktiskt är så att kosten är den övervägande viktigaste faktorn vid viktnedgång.
Det är väldigt svårt att som heltidsarbetande kunna träna så pass mycket som skulle behövas för att gå ner i vikt utan att ändra kosten.
Men ovänt kan det fungera.
Ändra kosten utan att träna men ändå gå ner i vikt.
Men hur roligt är det?
Jag vill ju träna!
 
Tacksamt nog är löpning en sport som är väldigt förbrännande och kalorikrävande, så det ena kommer ge det andra.
Men jag måste ta det försiktigt förstås och inte överanstränga mig.
Ta det i rätt takt och känna av kroppen efter varje pass.
Ska bara bli frisk först.
 
Varje tugga och varje steg har betydelse.
Det är upp till mig.
Jag vill börja min resa nu!
 
Taggar: att gå ner i vikt, kaloriapp, att vara sockerberoende, sluta med socker, leva sockerfritt, höftskada, måste man träna för att gå ner i vikt;

Kommentera inlägget här :