Berlin dag 4 "Mission completed"

Det som finns i Berlin, äts i Berlin.
Så jobbar vi.
Eftersom vi alltid reser med bara handbagage, lämnar det väldigt lite utrymme för att få med sig saker hem (även om det hänt att jag lämnat kläder på plats och packat väskan full med choklad...).
 
Istället går vi all in och äter och njuter fullt ut på plats och sedan är det bra.
Smakar på allt som lockar och rullar runt som nöjda, små trinda grisar.
 
Målet med den här veckan var att proppa i mig så mycket jag bara kunde för att nå bristningsgränsen då det inte är gott längre och jag bara längtar till att få börja min avsockringsresa.
Det är dock ganska lång startsträcka för mig att nå den gränsen, men jag kämpade hårt och till slut orkade jag inte bry mig om godsaker längre.
Mission completed!
 
Förutom sötsaker har vi även ätit god mat såklart.
Första platsen för bästa måltid tar absolut köttbiten vi åt på hotellet!
Helt utan konkurrens.
 
På andra plats kommer kanske lite oväntat "kebaben i kiosken på gatan".
Trots att vi smaskade i oss den tre gånger (!) har jag ingen bild på den.
Otroligt gott kebabkött, inte alls flottigt eller fettigt.
Vi åt den både i bröd och rulle.
Brödet var himmelskt gott bara det, som en grillad macka, fylld med kött och massa rivna rotsaker och grönsaker, vilket gjorde att den kändes väldigt fräsch.
Rullen bestod av ett avlångt tunnbröd som sedan rullades hårt.
De bredde bröden med den sås man valde och strödde sedan ut alla ingredienser i jämna rader, vilket gjorde att man fick med allt i varje tugga och det blev inte kladdigt av rinnande sås.
Genialiskt och genomtänkt.
Valde till weissekäse, en vit ost, som blev grädde på moset och förhöjde smaken ytterligare.
Rullen var lång som en mindre snabel och kunde med fördel delas på två, vilket vi gjorde.
De skar upp den i kiosken.
Runt 5 euro för en rulle gör ca 25 kr/person.
Prisvärt och dundergott!
 
Man kan leva relativt billigt i Berlin om man vill.
Prisnivån känns som den ligger klart under Sveriges.
 
Vi gick in på ett väldigt populärt österrikiskt lunchställe där det serverades Schweinesnitzel med potatisklyftor.
Inte den mest inbjudande tallriken kanske.
Ett salladsblad hade inte skadat, men det kan vara så att vill man ha något grönt så beställs det som en sideorder. Har inte riktigt knäckt den koden, men så är det nog.
 
I det billiga priset av 6,50 euro ingick även en efterrätt som för dagen bestod av chokladpudding med inslag av ovispade klumpar och en vaniljsås på toppen.
Ska inte klaga, men har ätit godare.
 
På tal om billigt, det finns en mängd av vitaminer, mineraler och tillskott som inte kostar något.
Jag fick slut på mina magnesiumtabletter och köpte dessa för 2,50 euro, dvs nästan gratis.
De såldes även som brustabletter till priset av 0,45 euro per rör.
Utbudet var stort och upptog några hyllmeter. 
Olika styrkor och olika kombinationer.
 
Är detta blufftabletter eller är det bara så att vi i Sverige får betala hutlöst mycket pengar för våra tillskott?
Vågade bara köpa en kartong men kanske borde ha bunkrat upp med både D-vitaminer och Omega-3.
 
Vårt flyg skulle gå 21.30 så vi behöll rummet till kl. 19.00.
Skönt att ha någonstans att ta vägen och jag hann även prova hotellgymmet innan vi checkade ut.
 
Jag tänkte avsluta med crosstrainern men den var så avancerad att jag inte förstod vilka knappar jag skulle trycka på, så det fick vara.
Tog ett grönt gratisäpple istället.
 
Flyget blev lite försenat som det alltid brukar bli och vi landade strax efter kl. 24 på Arlanda.
Var väldigt tacksam över att vi bokat en övernattning på Clarion Arlanda, så det var bara att knalla dit och stupa i säng.
 
 
Taggar: Berlin, matställen i Berlin, döner kebab, Melia Berlin, Arlanda hotell, Clarion Arlanda;

Kommentera inlägget här :