Reese´s white peanut butter cups

När jag befinner mig på sockersidan, vilket jag gör nu, så händer det att jag tappar både huvet och förståndet med jämna mellanrum.
Det kan slinka ner både Marabou och "tre för 10 kr" i korgen, trots min annars så höga chokladmoral.
 
 Normalt gäller kvalitet framför kvantitet.
Jag betalar alla gånger hellre 100 kronor för 10 stycken finpraliner än 10 kronor för 100 gram Marabou!
"Kostar det så smakar det" är mitt motto.
 
En annan princip är att jag inte äter vit "choklad".
Vit choklad är inte choklad.
Punkt.
 
Men plötsligt händer det.
 
 
Jag köpte i förra veckan denna på Hemköp.
En VIT Reese´s Peanut Butter Cups.
Hade lite ångest i kön och funderade på om jag verkligen skulle genomföra köpet.
 
Men eftersom tipset kommer från en källa jag bedömer som trovärdig (en läsare som hängt med sedan chokladbloggentiden och som "känner" mig väl genom den) törs råda mig till köp så slog jag till.
 
 
 
Förpackningen öppnas och en välkänd, angenäm doft når mina mottagliga näsborrar.
Jordnötssmör, mums!
Skakar ut cupsen på bordet.
 
Men jösses vilka sorgliga skapelser?
Påminner starkt om talgbollarna man utfodrar fåglarna med vintertid.
Förbererder mig på att de ska smaka likadant.
 
Ja inte för att någon någonsin sett mig stå och gnaga på en talgboll, men man kan ju föreställa sig hur det skulle smaka....
 
Klär försiktig av den ena talgbiten och tar en ännu försiktigare provtugga.
 
Glädjande nog kan jag ganska fort konstatera att den vita chokladen är i klar minioritet, vilket känns logiskt.
Höljet är så tunnt att det nätt och jämt täcker den väldigt generöst tilltagna fyllningen.
 
Tummen och pekfingret får kämpa för att hålla den i ett stadigt grepp.
Cuppen vill glida omkring i det hala greppet och chokladen smälter snabbt.
Eller kanske det beror på mina nervöst svettiga fingrar, vad vet jag.
 
Lika bra att slänga in dem i munnen så är det gjort sen.
 
Skrämmande nog är de ändå ganska ätbara.
Men enbart tack vare det goda jordnötssmöret som även fått en rejäl touch av salt.
Tummen upp för det.
Men den vita chokladens sliskiga sötma finns fortfarande där i bakgrunden och lurar lömskt.
Redo att hoppa fram och förstöra hela kalaset.
 
Tack Joppe för att du hörde av dig!
Du är inte bränd som tipsare.
 
 
Taggar: reeses peanut butter cups, vit choklad;

Kommentera inlägget här :