När hormonerna tar över

Periodvis väljer jag att vara sockerfri.
Ingen uppoffring alls, bara skönt för jag mår så mycket bättre och känner mig piggare.
Dessutom är det bra för min viktnedgång.
Men vid speciella tillfällen gör jag medvetna val och väljer att hälsa på i sockerträsket.
Som t ex vid semesterresor och senaste undatagstillståndet skedde i förra veckan när vi var i Stocholm.
 
Andra gånger kan det ske utan min vilja eller tillåtelse.
Kroppen kopplar ur förståndet och kapar tillgång till hjärnverksamheten.
Hormonerna gör intåg, intrång och övergrepp!
En vecka i månaden är väldigt utsatt och jag får kämpa extra hårt.
Ju längre period jag har varit sockerfri, desto lättare att tala förstånd med sockermonstret.
 
Men den här gången gick det inte...
Jag var uppenbarligen för vek och förlorade kampen.
Troligtvis för få dagar av sockerfrihet för att hinna bygga upp ett försvar inför en känslig period.
 
Jag dammsög skåpen på allt som innehöll en gnutta choklad.
 
Typiskt för dessa dagar är att jag också blir sugen på smågodis. (Eller heter det plockgodis...)?
Helt oförklarligt då jag inte tycker om det i vanliga fall.
För mig är det ju choklad alla dagar som gäller.
Hade jag inte fått så ont i magen av allt frosseri så hade jag promenerat in till stan och ruinerat mig på Hemmakväll, men nu fick det bli en liten kvällspromenad i närområdet istället.
 
Mötte en kille med en påse i högsta hugg från Hemmakväll och fick tvångsdämpa en impuls att slita påsen ur handen på honom.
 
Blir lite orolig för mig själv, men hoppas på en bättre dag i morgon.
 
Någon som känner igen sig i monsterbeteendet?
 
Taggar: Reeses peanut butter cups, after eight, pms, chokladbegär vid pms, sockerberoende, sug efter socker, hormoner choklad;

Kommentarer :

#1: Erica

Jag blev ofta chokladsugen vid pms under mina yngre tonårsdagar, men senare har jag aldrig hittat någon koppling mellan pms och ökat sötsug, så jag är lyckligt lottad där.

Däremot tar sötsugsmonstret över ibland av andra skäl, bland annat stress, för min del. När jag var yngre blev jag alldeles knäckt i efterhand, när jag insåg hur mycket jag ätit. Idag hanterar jag det bättre och tar bara helt enkelt nya tag nästa dag. :-)

I vår familj har vi förresten alltid sagt lösgodis, så där har du en tredje variant. :-) Angående vad det egentligen heter så är kanske lösviktsgodis mest korrekt, men det känns ju ganska krångligt att säga.

skriven
#2: Löpar-Åsa

Jodå, visst gör jag! Jag har hållit upp rätt länge i vår, minst nio veckor och beslöt mig för att det var helt ok att äta godis på semestern. Sen blir det åtstramning igen, helt klart.
Fast min last är lakrits. Och efter förra GöteborgsVarvet var det en lakritsnapp som fick mig tillbaka till livet igen. Tveklöst.

Svar: Jag räddades av Snickers och finpraliner 😊
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :