Vårruset Västerås

I torsdags sprang jag Vårruset.
5 km.
Inte alls "min" sträcka.
Kort och fort är inte min grej.
Jag gillar långt och långsamt.
Men eftersom loppet går inom gångavstånd från där jag bor och det är en kul grej så anmälde jag mig.
 
Blev lite stressig uppladdning men det gick det också.
Började med att springa till tåget för att hinna hem.
Tog en banan på gående fot för att få lite energi.
Kompletterade med två riskakor med fusknutella när jag kom hem.
Satt en kvart och pustade innan jag klädde på mig springkläderna.
Tack och lov hade jag lagt fram dem dagen innan.
 
Knallade sedan ner till starten vid Lögarängen.
Vädret var lite blåsigt men annars perfekt svalt.
 
Gick till första startfållan för tidtagning.
Hade fullt sjå att parera sparkande ben och viftande armar under uppvärmningen.
Man står som packade sillar men ska utföra rörelser som kräver en betydligt större fri yta.
Inte verkar folk ha koll på sina medmänniskor heller.
Fullt fokus framåt på uppvärmningsledaren och så all in på flaxandet.
Nej jag kommer aldrig att förstå mig på denna ritual.
 
Nåja, jag klarade mig skadefri även denna gång och väntade pirrigt på startskottet.
 
Och där var vi iväg!
 
Som vanligt gick första biten alldeles för fort för mig och jag fick kämpa för att hitta mitt tempo.
 
Det var ett roligt lopp som gick rakt genom stan.
Spridda hejarrop längs vägen.
Jag försökte hålla ett så högt tempo jag kunde.
Tänkte att det kunde vara kul att se hur fort jag springa utan att ha tränat på det.
Intervaller har lyst med sin frånvaro i mitt träningsupplägg, men jag ska definitivt införa det framöver.
Och backträning.
 
När det började närma sig mål pep det i lungorna och jag flåsade rejält.
Låg på hög puls hela loppet.
Kom in på tiden 30:08 vilket är jättebra för att vara mig!
Jag hade som mål att komma in under 35 minuter och mitt tidigare PB är 31:19.
Så jag kan inte annat än vara nöjd.
Det finns potential att öka ännu mer.
 
Men så kan jag tjura lite för att det var ynka 8 hundradelar från att knäcka 30 minuter.
Men det tar jag en annan gång.
Känner mig jätteglad över tiden!
Dock var jag betydligt tröttare efter målgång än efter att ha sprungit Göteborgsvarvet.
Tömde krafterna lite mer, men återhämtade mig snabbt.
 
Och så fick man medalj såklart.
 
Och en goodiebag.
 
Taggar: Vårruset, Vårruset 2017, Vårruset Västerås 2017, resultat Vårruset, springa 5 km, goodiebag, eat natural;

Kommentarer :

#1: Sussi - Livet i söder!

Nästa gång tar du 30! Heja!

Svar: Tack Sussi, det gör jag :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :