Broccoligratäng

Det är inte ofta jag lagar mat, men när jag gör det får det gärna vara enkelt.
Broccoligratäng är en sådan rätt som jag klarar av och det går att förenkla så det nästan sköter sig själv.
 
Det här behöver du:
 
  • 1 påse broccoli
  • 2 pkt bacon (jag tar färdigtärnad)
  • 3 ägg
  • 1 dl grädde
  • 0,5 dl mjölk
  • salt, vitpeppar
  • riven ost (jag har även paprikapulver och cayennepeppar för mer smak)
 
Gör så här:
 
  • Koka upp broccolin lite lätt och slå sedan över den i en gratängform
  • Stek på bacon och strössla över broccolin
  • Vispa ihop äggstanning och häll i den i formen
  • Riv över ost
  • Grädda i ugn på 200 g tills det blir en finbrun yta (ca 30-40 min)
 
Ett perfekt recept om man äter t ex LCHF och vill undvika kolhydrater.
Enkelt och mättande.
Taggar: broccoligratäng recept, LCHF gratäng, äggstanning;

Kommentera inlägget här :