AGrill och Kajplats 9 i Västerås

Vi är välsignade med bra utbud av restauranger där vi bor, här ute på vår lilla udde, Lillåudden.
Utan att behöva gå in till stan (som i och för sig bara tar ca 15 min) har vi en handfull bra ställen.
Passar oss alldeles utmärkt.
Vi älskar att äta god mat, mannen och jag, men ingen av oss tycker tyvärr om att laga den.
 
Är vi riktigt lata tar vi bara hissen ner till Zeyton, som ligger i samma hus där vi bor.
Inriktningen är kolgrillat.
Vill vi ha en skön promenad knallar vi över till Öster Mälarstrand och slår oss ner på populära Bryggan Bar & Café och blickar ut över Mälaren.
 
Annars är det AGrill och Kajplats 9 som håller högst kvalitet.
Därifrån går man sällan varken besviken eller hungrig.
 
De har ett stort utbud av grillat på ala carten, men även fina dagens lunch.
 
Den här lunchen åt vi i går, rostbiff med potatisgratäng och vitlökssmör.
Den generöst överdimensionerade smörklicken fick glida åt sidan men kött och smaker satt.
 
I helgen lyxade jag till det med en saftig och rejäl bit tonfisk som serverades med en briljant misosås, klickar med forellrom och en underbart grillad spetskål.
Jag blir tårögd av lycka när jag tänker på den!
 
AGrill är verkligen ingen B-grill.
 
Kajplats 9 är huset med de röda markiserna.
AGrill ligger nedanför de vita husen.
Däremellan ligger alltid välbesökta Kajens Fik.
 
På K9 kan man även köpa med sig delikatesser från deras saluhall.
 
Vill man inte sitta ute på terassen så sitter man inne i den mysiga restaurangen.
 
Det går att beställa in allt från skaldjursplatåer till charkbrickor, köttbitar och hamburgare, men vår favorit genom alla år är deras fisk- och skaldjursgryta.
 
Men så här på sommaren kan en räkmacka passa bättre.
 
Den här klämde jag i mig i söndags.
Så gott!
 
Nu ser vi dregglandes fram emot att The Steam Hotel ska öppna 1 augusti.
Ett nytt hotell vid actionbadet Kokpunkten dit vi har krypavstånd.
Jag har höga förväntningar på vad som kommer att serveras i deras restauranger.
Det är samma skapare av detta hotell som till Falkenberg Strandbad och Ystad Saltsjöbad.
 
Jag kommer aldrig flytta härifrån.
Taggar: restaurangtips Västerås, Lillåudden Västerås, AGrill Västerås lunch, Kajplats 9 Västerås meny, The Steam Hotel Västerås, lunchguiden Västerås;

Kommentera inlägget här :