Sjukskriven och nyopererad

En längre tid har jag konsekvent tackat nej till sjukskrivning för utmattning.
Kanske dumt men jag ville verkligen klara mig fram till sommarsemestern.
Ville inte kliva av, ville inte svika kollegor, men framförallt ville jag fortsätta sköta mitt jobb.
Semestern närmade sig och då kan jag vila upp mig.
All form av energi och fokus gick till jobbet och när jag kom hem var det inte så mycket kvar av mig.
Det har märkts på bloggen.
Jag har helt enkelt inte orkat.
Hjärnan stängde av och jag mådde illa om jag närmade mig datorn.
 
I måndags fick jag kapitulera och är nu sjukskriven fram till semestern.
Men inte för utmattning utan för en operation av navelbråck.
Något jag skjutit på i flera år pga av min stora sjukhusskräck och hur livrädd jag är för operationer orkar jag inte ens beskriva.
 
Kallelsen kom förvånansvärt tätt inpå operationen, bara en vecka innan.
Måste ha varit en återbudstid jag fått.
Mentalt var jag inställd på december, för det var det senaste beskedet jag fick.
Tanken att skjuta upp det dök upp men jag bestämde mig för att genomföra det.
Panikkänslor i en vecka samtidigt som jag försökte styra upp mitt jobb.
 
I måndags blev det gjort och jag är så lättad över det!
Det har gått över förväntan.
Jag har bara ont om jag rör mig.
Äter Alvedon och Ipren efter klockslag för att inte släppa fram smärtan.
Fick även med mig en gottepåse med "tunga grejer" men de har jag inte vågat röra.
Tål inte mediciner så bra och är livrädd att må illa av dom.
 
Värst är att stiga upp och ner.
Det behövde jag hjälp med de första dagarna.
Hugger och stramar vid minsta ansträngning.
För att inte tala om hur det känns när man behöver nysa eller hosta...
 
Men ligger jag still så känns det helt OK.
MInsta millimeterkorrigering av positionen är dock en utmaning.
 
Saknar träningen men får läsa och titta på Netflix istället.
Ryggen protesterar vilt.
Första natten sov jag inte många minuter.
Fick ligga rak som en planka och hittade ingen avslappning för ryggen.
Är van att ligga som en makaron på sidan med benen uppdragna för att avlasta och slappna av.
Ryggen kommer bli största hotet.
Jag får inte träna på 3-4 veckor, men efter 8 veckor ska jag vara helt återställd.
Bara att bita ihop.
 
Försöker att inte falla i fällan och börja hetsäta praliner "eftersom jag ändå inte kan träna, så det spelar ingen roll, snyft snyt...".
Långsiktigt behöver jag fortsätta gå ner i vikt, men just den här veckan är kanske inte den då jag ska snåla på kosten.
Kroppen behöver näring för att läka och jag försöker äta bra.
Levainbröd med lax och avokado satt som smäck!
 
Äter yoghurt för att skydda magen mot mediciner så gott det går.
 
Tog en provtugga av dessa nyheter också, men nja...vill jag äta nåt gott så är jag nöjd med NIcks Kexbar som är sockerfri.
 
Nu ska jag hasa mig tillbaka till soffan.
Har kört slut på House of Cards så måste hitta något nytt att följa.
Tips????
 
 
Taggar: seebar proteinbar, Dalblads Swebar chocolate brownie, swebar crunchy caramel, sjukskriven, navelbråck, operation av navelbråck, kan man träna med navelbråck;

Kommentera inlägget här :