Miniweekend i Stockholm

Eller snarare mittiveckan-semester.
Förra veckan tog vi en tripp till Stockholm tisdag till torsdag.
 
Det är faktiskt det enda vi har inbokat på semestern.
Vi bor så fint så det är härligt att vara ledig på hemmaplan och njuta av det som finns här.
Sedan åker vi gärna på resor vår och höst istället.
Känns som vi maximerar ledigheterna på ett för oss optimalt sätt då.
 
Tyvärr hade jag migrän till och från dessa dagar.
Inte så mycket att göra åt, är ju ganska van, men försöker njuta och göra det bästa av dom dagarna ändå.
Vet inte om det har varit det tryckande vädret som spelat in, men jag har haft migrän i princip en hel vecka.
Väldigt oväntat och ovälkommet så här på semestern, men nu har det släppt.
 
Vi kom dit vid lunchtid och började med lunchbuffé på hotellet.
 
Vi bodde på Scandic Haymarket vid hötorget.
Miljön och entrén är häftig men rummen tycker jag inte höll måttet.
Hade förväntat mig mer.
Är inte så jätteimponerad av flagnad roséguld i badrummet.
 
Måste frukostbuffén vara grisig på alla Scandichotell?
Det här ska ändå hålla en lite högre klass, men slevarna till joghurtskålarna var lika kladdiga för det och vid påläggsbordet luktade det sur skinka så det gick jag förbi.
De trötta, svettiga ostskivorna lockade inte heller.
När faten skulle bytas ut så skrapades det kvarvarande helt sonika över till de nya faten vilket inte kändes fräscht och personalen plockade om bröden mellan korgarna och fyllde på utan att ha handskar på sig.
Samma händer som lite tidigare hade torkat av bord med disktrasor.
Usch, jag är nog lite kinkig men hygien bland matvaror och ett gott uppförande mot gäster värdesätter jag.
 
Det bästa med hotellet var avokadotoasten man kunde köpa på restaurang Gretas i markplan.
Så ljuvligt god!
 
Men det gick såklart ingen nöd på oss.
Det finns ju mycket att äta i Stockholm....
 
Provade den asiatiska restaurangen Miss Voon och fick en fräsch halstrad tonfisk.
 
Frasiga kycklingquesadillas på Texas Longhorn.
 
Cheeseburgare på Flippin Burgers.
 
Blev lite fika också.
Efter fem veckors sockeruppehåll valde jag att gotta mig under några dagar.
 
Karlas Café besökte vi ett par gånger.
 
De hade många olika sorters hembakade pajer till mannens förtjusning.
Jag höll mig till chokladlinjen.
 
Utöver det blev det ganska många praliner.
Hittar jag en chokladbutik så köper jag 8-10 provbitar för att testa deras sortiment.
Jag kallar det för promenadpraliner, då jag smaskar i mig dem medan vi går på stan.
Hittills har ingen slagit NK´s Praliner, som är mina favoriter.
Dessa intas inte gående utan behandlar mer vördnadsfullt.
Ätes till fördel nyduschad på kvällen, nerkrupen i sängen tillsammans med en bra bok eller film.
 
Med tanke på hur mycket vi äter så är  det tur att vi gillar att röra på oss.
Vi är i princip igång från efter frukost till läggdags, med avbrott för lunch och fika.
 
Vi hade tur med vädret och beslöt oss för att gå runt Djurgården.
 
Vissa sträckor är de samma som på Tjejmilen, som den här vackra slingan.
 
Tjejmilen är verkligen ett roligt lopp som jag ser fram emot i höst!
Nu går det lite tokigt helgen innan Stockholm Halvmarathon, så vi får se hur jag löser det.
 
Min migrän frodades i den gassande solen och vi hittade äntligen ett fik där vi kunda pausa.
 
Mycket tragiskt gick Micke Nyqvist bort när vi var i Stockholm.
Passade på att skriva i hans minnesbok på Dramaten.
 
Stockholm är vackert och jag är nöjd med våra dagar där.
Taggar: sommar i Stockholm, weekend Stockholm, Miss Voon, Scandic hotels, Scandic Haymarket, avokadotoast Gretas, NK praliner, Karlas Café;

Kommentarer :

#1: Joppe

Du är tillbaka! Prisa gudarna!
Det ser ut som en ljuvlig Stockholmsvisit och ni verkar ha prickat in guldkorn på guldkorn matmässigt, miss voon har jag funderat på så de får nog ett besök snart.
Hotellfrukost är ju så nära en helig rit man kan komma och det är ju trots allt
Dagens.
Viktigaste.
Mål.
Då ska hotellet ha fason på kvalitet, speciellt på ett så fint hotell som haymarket!

Jag har ÄNTLIGEN hittat en langare av Nocciolato efter att NK fick hjärnsläpp och slutade saluföra den så min sommar är räddad nu.

Ha en bra vecka och fortsätt blogga!

Svar: Tack Joppe! Ja matupplevelserna var bra 😊 och frukosten är inget man skojar bort!Kan man köpa in sig på din langare 😬? Ha en skön sommar ☀️!
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Joppe

Inläggen bara regnar in och det ska du ha en eloge för!

Langaren råkar vara Cajsa warg och de delar säkert med sig!
Nocciolato är verkligen den bästa chokladen som existerar så den tillsammans med Macarons jag fick från mamma (hon var på laduree i Frankrike) så är veckan utsökt!

Svar: Då vet jag vart jag ska gå nästa gång jag är i Stockholm. Cajsa Warg-affären på söder brukar jag gå in i, den är underbar. Tack för tips! Macarons från Ladurre har jag tyvärr inte kommit över, men jag kommer aldrig glömma de hockypucksstora macarones jag hittade i Prag. Höll på att äta ihjäl mig...
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :