Gymmat lite

Efter fyra veckors träningsuppehåll har jag nästan glömt bort hur man gör.
Musklerna känns obefintliga och kroppen bara som ett tomt skal.
Men det är bara att börja bygga igen.
Får ta det lugnt och öka succesivt.
Fick OK till att börja träna "inom rimliga gränser" efter fyra veckor men jag är inte helt läkt förrän efter åtta veckor.
 
Smidigt med gym i huset.
 
Dagens pass var mest inriktat på rehabövningar och lite lättare styrkeövningar för axlar och rygg.
 
  • Höftviftningar 3 x 20 per ben - Stå på ett ben och lyft det andra rakt ut från kroppen i sidled. Mycket jobbigare än vad man kan tro och syftar till att stärka höftmusklerna.
  • Excentriska tåhävningar 3 x 15 per ben - Stå på ett ben i taget på t ex en step-upbräda och gå upp på tå och sänk sedan ner hälen nedanför brädan. Stärker vad och hälsenan. Bränner ända upp i rumpan mot slutet. När det går för lätt lägger man till en vikt i handen.
  • Balans på balansboll - Stå på ett ben i taget på en balansboll, både med rakt och böjt ben. Övar upp balansen och stabiliserar muskler kring bl a vrist och knä, men hela benet får jobba beroende på i vilken position man står.
  • Knäböj med pilatesboll - Stå med ryggen mot en vägg med en pilatesboll i svanken och gå ner i benböj, både på två och ett ben. Träning för ben och rumpa. Bollen hjälper till att hålla balansen så man kommer ner lite djupare.
  • Benspark med gummiband 3 x 10 per ben - Knä och lår.
  • Hantelövningar 3 st för axlar och skuldror - Hade lätta vikter, 2 kiloshantlar och gjorde 3 x 15 per övning.
  • Sittande rodd 3 x 21 kg - Rygg.
  • Latsdrag 3 x 21 kg - Övre rygg och biceps.
  • Bröstpress 3 x 14 kg - Bröst, axlar och triceps.
  • 30 min crosstrainer 6 km
 
Crosstrainer brukade vara min paradgren där jag bara mosade på, men i dag fick jag slita för mina 6 km.
 
När jag gör tåhävningar brukar jag ställa brädan så jag har något att hålla mig i för bättre balans.
 
Skönt i alla fall att vara igång igen!
 
Taggar: Träna på gym, LifeFitness, step-upbräda Casall, ryggövningar, rehabträning knä, löpstyrka, crosstrainer;

Kommentarer :

#1: Löpar-Åsa

Hej du kvinna med det vackra namnet!

Vilken bra lista med styrketräningsövningar! Det var flera där som jag kände att jag borde ta tag i. Imorgon kanske??


Svar: Ja imorgon är en bra dag Åsa 😊💪!
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :