På begäran - Paradis

Paradis, lillasyster till Alladin.
Förutom färgen på asken så är skillnaden att Paradis bara har ljus choklad (nu även en vit) medan Aladdin har blandat.
Skillnaden för mig var alltid att Aladdin hade en mörk Fransk nougat och Paradis hade en ljus Spansk nougat.
Den spanska var godast. Mjukseg nougat som smakade apelsin.
Men nu är båda bortplockade.
Tragiskt.
 
Jag minns Paradis som blåvit, vilket den var på 70-talet och det var då jag hade min Aladdin och Paradisperiod.
 
Numera är asken klädd i svenska färger.
 
Den här recensionen blir enkel.
Bara att skriva "se Aladdin".
För i princip är det faktiskt samma praliner med några undantag.
De kommer här:
 
Mandeltryffel: Smakar som nöttryffeln och har samma hårda koncistens. Kanske lite sötare.
Godkänd
 
Marsicréme: Ganska tjockt chokladskal och sedan en fast marsipanmassa. Nja, blir väldigt sött.
Ej godkänd
 
Tryffel: Den bästa av alla tryfflar. Mjukare och renare i smaken och en perfekt storlek.
Godkänd
 
Mjuk toffee: Samma som i Aladdin men här i ursprungsutförande, dvs med ljus choklad. Mycket lenare och godare! Totalsegrare.
Väl godkänd
 
Jag gillar nog Paradis bäst av den enkla anledningen att mörk choklad måste vara av hög kvalitet för att vara god, medan ljus kommer lite enklare undan.
 
Och JA, såklart att jag äter från understa lagret innan det övre är slut!
Ett trick är att plocka ur de goda från undre lagret och så fyller man i hålen med de äckliga från övre lagret.
 
Vilka bitar saknar ni och vilken är er favoritpralin av de som finns nu?
Taggar: Paradis, chokladask, julask, Marabou Paradis;

Kommentarer :

#1: Anneth

Jag gillar höstnougaten, för den smakar lite kaffe och lite kanel - två favvosmaker hos mig. Jag är nog lite för ung (eller lite för glömsk) för att sakna någon pralin, men generellt så tycker jag att alla bitar är helt okej men väldigt slätstrukna i denna ask.

skriven
#2: Maria

Min favvo är nöttryffeln och efter det slinker gräddnougaten ner. Så om det är de enda bitarna som saknas har jag varit i farten. Minns inte så mycket av de gamla bitarna men den där spritsade nougaten minns jag och den var det ju inget fel på.

Svar: Ja den var ju god. Förstår inte att de tog bort den?!
Chocochock

skriven
#3: Anonym

Jag saknar den franska nougaten! Den var absolut godast. Nu innehåller ingen av askarna en choklad som uppfyller mina krav. Jag tycker inte riktigt att chokladen har en god smak och de passar inte med fyllningarna. Jag föredrar praliner från riktiga chokladbutiker, Anton bergs, mörk choklad, whiskeychoklad, valnötschoklad, pistage eller ägglikör och en massa annat:)
Gott nytt år
Sofia

Svar: Om vi tar bort sprit och ägglikör, så är jag överens med dig!Gott nytt chokladår!
Chocochock

skriven
#4: Martina

Det här är så härligt! Jag kämpar med mitt sockerberoende och nåt som känns helt underbart är att se på Hela Sverige Bakar och att läsa din blogg. Drömmer mig bort.

Svar: Tack Martina! Vilka fina ord! Jag har samma TV-program jag med som favorit och att få nämnas i deras sällskap känns roligt :) Att kämpa mot socker är ingen lätt fight! Stå på dig och lycka till!
Chocochock

skriven
#5: Karin

Jag älskar Cocos Kola och Likörtryffel!:)

Svar: Cocos kolan är helt OK!
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :