Non-Stop

Chokladlinser med färgat skal i olika smaker.
Har funnits sedan 40-talet.
Finns nu även på Ikea till det fantastiska priset 10 kr.
Kan ha att göra med den stundande perioden av pepparkakshusbyggande, att den finns i deras sortiment.
 
Det var länge sedan jag åt Non-Stop och jag tycker att de har blivit hårdare i skalet och fått en ännu mer utpräglad kemikaliesmak.
Inte alls som jag minns dem.
Skalet brukade vara tunnare och krasigare, och smakerna ganska goda.
Jag tuggade gladeligen upp alla till slutet, trots att tungan blev skinnflådd.
Nu åt jag inte ens upp dom.
Kan det bero på att tillverkningen har flyttat till Oslo?
 
Vilken färg tycker ni bäst om?
Jag gillar orange, brun och svart.
Orange för att den känns lite fräsch i smaken och brun och svart för att de har lite mer dämpad smak, Inte så färgämneaktigt.
Sedan kommer nog röd, gul och absolut sist, den gröna.
Konstigt nog finns det alltid flest av de gröna i påsen.
Vad beror det på?
 
Jag hittade en något överraskande smaköversättning, som jag inte tidigare kände till:
 
Gul = citron (känns logiskt, med tanke på bismaken av Yes Citron)
Orange = apelsin (nog därför jag gillar den, går bra ihop med choklad)
Röd = hallon
Grön = ANANAS! (vem hade gissat på den smaken)?
Svart och Brun = VANILJ! (det hade jag aldrig gissat på, men förklarar den lite nertonade smaken)
 
Kände ni till detta?
I så fall vann ni i kunskap över mig idag.
Taggar: Marabou Non-Stop, chokladlinser;

Kommentarer :

#1: Annika K

Hade ingen aning om de där smakerna.
Apropå choklad, har du sett detta?
http://www.smakachoklad.se/

Jag provade ett tag, mycket gott enligt mig. :D

skriven
#2: Maria

Har de olika smaker? Haha! Hade jag inte en aning om. Kan vara för att jag goffar i mig de i flertal åt gången. En näve och så skyffla in i munnen, tugg, tugg, BORTA!

skriven
#3: Elin

Non-stop kan vara något av det godaste jag vet. My all time favourite. Försvinner alltid alldeles för fort. Visste dock inte om det här med smakerna.. Har känt att de har lite olika smak men mest trott att det var smaklökarna som blev lurade av färgerna.

skriven
#4: angelijna

https://www.youtube.com/watch?v=u25rP0-F_ko

Gå in och GILLA, lägg gärna in en kommentar och dela med era vänner, skulle betyda super mycket för mig, tack!:)

skriven
#5: Lilly

Usch, ananas! Frukten i sig är ju god men i samband med choklad är det sällan en bra idé. Är det bara jag som tycker det är lite underligt att både den bruna och svarta har samma smak?

Svar: Nej jag tyckte också det var konstigt och jag hade dessutom aldrig gissat på att det var vanilj!
Chocochock

skriven
#6: Hannah

15% rabatt på usagodis.se idag om du vill testa lite amerikansk choklad som Reese's:)

Svar: Jag har sett att de har den på Maxi, så jag kanske provar nån dag...
Chocochock

skriven
#7: Karin

Lilly: Om du inte gillar ananas och choklad tillsammans har du inte testat Dole Plantations extremgoda ananaschoklad som finns på Hawaii, den var så god att jag nästan svimmade:) Tyvärr finns den bara på Hawaii:(

Svar: Ojdå, ja då kan det nog bli svårt. Har inga planer på att åka dit...
Chocochock

skriven
#8: Karin

Och jag hade ingen aning om att det var olika smaker på dom:)

skriven

Kommentera inlägget här :