Let´s go cookies

Jag är galen i choklad, men denna galenskap sträcker sig även in på kakfronten.
Ingen rör min choklad och ingen tar mina kakor!
Husregel nummer ett!
Och då är det såklart kakor med choklad som gäller och gärna cookies.
 
För att förtydliga vilken besatt människa som sitter bakom tangenterna, kan jag i förtroende berätta att jag lätt sveper ett kakpaket själv på nolltid.
Jag kan vara så desperat att jag i bilen på väg hem från affären har mumsat i mig ett paket redan när jag kommit hem. (En bilfärd på två minuter...).
Jag kedjeäter mina kakor som andra kedjeröker ett paket cigaretter.
Och skulle det vara någon ensam kaka kvar, när jag svänger upp på garageuppfarten, så sitter jag kvar i bilen och trycker den också för att sedan slänga bevisen i soptunnan, innan jag går in med mina kassar och glatt öppnar paket nummer två.
(I riktigt svåra fall, kan det hända att jag sliter upp ett paket ur kassen direkt när jag har betalat och passerat kassan, men det kan även jag tycka är på pinsamhetens gräns).
 
Jag gömmer även kakor i bilen, för att det "är bra att ha utifall man hamnar i en bilkö så man inte svälter ihjäl".
Dom kan jag faktiskt glömma bort, men blir snabbt påmind när min man öppnar handskfacket och där finner solvarma flytande chokladkakor, som har smält ihop till en klump bortom all igenkännlighet.
Inget han brukar uppskatt, men jag blir desto gladare över den trevliga överraskningen.
 
Jag känner ett visst släktskap till den här figuren...
Det är nog bara hårfärgen som skiljer!
 
Nåja, dags för en recension:
 
Det har tydligen blivit en trend att chokladtillverkare även ska in på kakmarknaden?
Ibland lyckas dom och ibland blir det katastrof (som Geisha´s Barbiekakor).
Jag har tidigare provat Marabous cookiesar i smakerna mjölkchoklad och schweizernöt.
Båda hamnade i katastroffacket!
Bleka och livlösa kakor, vita som om de vore ogräddade degklumpar och söta i överkant.
 
När jag såg att de även kommit ut i smaken Mörk choklad, gav jag dem en ny chans.
Det borde ju smaka bättre?
Åtminstone kan det inte bli sämre...
 
Vid första anblicken ser de något smakligare ut än sina föregångare.
Dessa kakor har i alla fall fått passera ugnen och fått lite gräddad yta.
 
Fulla av mörka chokladbitar. Det gillas!
 
 Ja men den här är faktiskt riktigt ätbar!
Kanske lite för porös och smulig för att kunna kallas fulländad, men chokladbitarna och den lilla lilla tendensen till att ana lite salt i bakgrunden, gör att den inte upplevs som sliskig. Den befinner sig på rätt sida i sin balans.
Den perfekta cookien är svår att finna.
Den ska vara både knaprig och seg på samma gång. 
Knaprig i skalet med mjukseg kärna och mycket chokladsmak.
Men inte för söt, utan ett sting av sälta ska anas.
 
Jag har fått smaka den fulländade cookien en gång.
Och det var lite otippat i Grekland, närmare bestämt på frukostbuffén på hotell Atlantica Kalliston Resort & Spa på Kreta.
Dit skulle jag kunna åka igen bara för att få uppleva denna mumsbit från Paradiset!
Taggar: kakor, cookies, fika, Marabou;

Kommentarer :

#1: Ellinor

Att äta så mycket godsaker som du ger intryck till att göra verkar som rena himmelriket. Jag kan själv trycka i mig en hel ask chokladpraliner på en mycket kort tid utan problem.

Jag undrar dock (i ärlighetens namn) om du inte oroar dig för att kilokaloriintaget blir stort? Det är nämligen det enda som stoppar mig från att leva ut min snuskiga chokladdröm.

Svar: Hej Ellinor!Ja din oro är helt klart befogad och jag delar den med dig :)!
Men jag brukar tänka så här, nån last har ju alla och min är choklad.
Jag varken röker, dricker alkohol eller tar droger....
Man får helt enkelt välja vart man vill lägga sina kalorier och jag njuter mycket mer av en pralin än ett glas vin och en påse chips.
I vardagen väljer jag bort allt bröd, potatis, pasta, pommes osv och äter hellre grönsaker till kött och fisk, till förmån för att kunna äta lite andra godsaker som är roligare.
Sen är nog min räddning att vi i princip har ett helt professionellt gym hemma, med rodd- och skidmaskin och massa annat skoj!
Jag tränar hårt ca 5 gånger i veckan.
Släpp dina spärrar och njut av choklad :)!
Chocochock

skriven
#2: Therese

Känner igen det där allt för väl, jag älskar också allt som har med choklad att göra. Undantaget är väl marabou med frukt och mandel och sen mörk choklad. Men annars så :)

skriven
#3: Hanna Karlsson

Choklad är så gott!

skriven
#4: Viktoria

Jag har velat testa dom där, men samtidigt har jag alltid tänkt att dom inte riktigt kommer att passa mig. När du skrev att de var "Kanske lite för porös och smulig" så kände jag "Nej, ingenting för mig". Det finns nog bara ett ställe som har kakor i det här stuket som jag gillar, och det är Subway. Tycker att alla "Cookies" ska vara lite, lite kladdiga och sega och inte frasiga och torra! :-)

Rolig idé på bloggen, btw! Om du är intresserad av en mer personlig design kan du alltid höra av dig till mig (tänkte om du kanske tröttnar på blogg.se's PRO-design)!

MVH, Viktoria Uhlin

Svar: Jag håller med! De på Subway är riktigt goda och så där härligt kladdiga att fingrarna blir alldeles oljiga när man tar i dom :) Bra pris också, 3 för 25 kr.
Chocochock

skriven
#5: Annika K

Haha har läst din blogg sen nån vecka eller så tillbaka.
Läste detta inlägg idag och fick nästan rysningar.

Gissa vem som ska åka till just detta hotell i Juni nästa år? :D

Svar: Å grattis, då har ni valt ett jättebra hotell! Hoppas de har cookiesarna kvar på frukosten! Du får återkomma med rapport sen :)
Chocochock

skriven
#6: Annika K

Det låter bra det! :)
Var ju nästan lite läskigt att vi bokade så sen som förra veckan och nu läser jag om detta. Fniss!

Jajamen jag lovar att rapportera.

skriven

Kommentera inlägget här :