Praliner från LABYs

På Chokladfestivalen hittade jag ett familjeföretag från Hedemora, som kändes väldigt genuint, nämligen LABYs.
De gjorde alla praliner för hand inom familjen och använde råvaror plockade i egen trädgård alternativt skogen.
(Huruvida de brände egen sprit till spritpralinerna framgick dock inte...men det tror jag inte).
Pralinerna är sötade med deras egentillverkade honoung istället för socker.
Dessutom är de nötfria pga nötallergi inom familjen.
Så då passade jag på att köpa några till min nötallergiska man, som annars brukar ha svårt att hitta något han törs äta!
 
20 kronor per påse eller 6 stycken för 100 kronor.
 
En föredömlig pralinkarta medföljde.
Den har noga studerats!
 
Rejäla fyrkanter som alla smakade smaskens!
 
 
Hallon - Len hallontryffel smaksatt och dekorerad med, får man förmoda, egenodlade hallon. Smakar naturligt och gott, med len hallonsmak.
 
Dulce de Leche - Min förhandstippade favorit! Tyvärr visade det sig att den var ströslad med salt och det dödade helt den annars så härligt krämiga kolasmaken. Kanske man kan specialbeställa en sats utan salt?
 
Kokos - Inköpt till mannen men jag tog ett provbett. Smakar mild kokos utan solcremesvarning, doppad i mjölkchoklad. Odlas det kokosnötter i Hedemora måntro?
 
Kladdkaka - Oh yes, kladdkaka it is! En klick grädde och du har fikat klart.
 
Saltlakrits - En chansning som visade sig gå hem. Inte så salt som jag var rädd för, utan faktiskt ganska OK.
 
Laproaig - Gavs direkt till mannen utan att passera min mun. Av mannens utrop och miner verkar det dock vara en höjdare. Om man gillar whiskey vill säga.
Han var tårögd av lycka.
Tror inte han har varit så här glad över en chokladbit någonsin.
Taggar: LABYs choklad och honung, praliner från Labys, choklad i Hedemora, Chokladfestivalen, Chokladmässan 2014, choklad utan nötter, kladdkaka, Laproaig, Salt lakrits, choklad med lakrits, lakritschoklad, Laproig;

Kommentarer :

#1: Erica

De ser goda ut och låter goda, särskilt den med smak av Laphroaig. Jag gjorde en mörk chokladtryffel med 18-årig Laphroaig för några veckor sedan. Den blev mycket god. :-)

Svar: Va duktig du är! Jag har aldrig gjort egna praliner.
Chocochock

skriven
#2: Christina @ Chokladbloggen

Haha, jag skulle gjort precis samma sak - gett Laphroigpralinen direkt till sambon :)

Svar: Ja spritpraliner är inget för mig!
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :