Choklad i Munchen?

42 dagar utan choklad och godis.
Inte så mycket som en kaksmula har slunkit ner, trots två avklarade födelsedagskalas på hemmaplan.
Det känns riktigt bra.
 
Nu har jag dock hamnat i ett dilemma, och jag måste bestämma mig för en handlingsplan.
Nästa vecka åker vi till Munchen.
Det roligaste jag vet vid utlandsresor, är att tillbringa dagarna på upptäcksfärd i olika mataffärer för att scanna deras lokala utbud av kakor, choklad och andra läckerheter. Och att fika förstås.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig?
Det känns ju hemskt att gå miste om något gottigt, samtidigt som det är synd att bryta min fina serie av godisfria dagar.
Jag vet ju att vid första tuggan, så har sockerjävulen sitt fasta grepp om mig igen.
Hur hade ni gjort?
 
Här gäller det att bygga upp en mental styrka och följa det man har bestämt sig för.
Just nu är arbetsplanen att jag inte ska smaka något, men hittar jag något spännande så köper jag med det hem och lägger på lager tills den dagen jag bestämmer mig för att äta igen.
Jag har några dagar på mig att funder på hur jag ska göra. Vi åker inte förrens på torsdag.
Huvudsyftet med denna resa är trots allt inte ett fikarace genom stan, utan för att agera supporter åt dottern som ska springa Spartan Race i Olympiaparken.
Det ska bli spännande!
 
Vill ni läsa om mina tidigare bravader utomlands, så klicka på kategorin "Utländska upplevelser".
Ett av mina favoritminnen är de ofantligt obeskrivligt stora macarones jag hittade i Prag.
Dom kan ni läsa om här, Queen of Macarones.
 
Taggar: Choklad i Munchen;

Kommentarer :

#1: Camilla

Jag förstår precis hur du känner! Jag var sockerfri hela januari utan problem (hade gett mig tusan på att klara det bara) då det är bara första veckan/helgen som är jobbig. Sen var jag sjuk hela februari+halva mars och då tröståt jag typ = sockerberoendet tillbaka.

Jag kan inte heller nöja mig att smaka för då triggas suget igång :/

Svar: Bra jobbat med hela januari, men trist att bli sjuk. Jag skulle nog också börja tröstäta i det läget. Kämpa på, har du klarat det en gång kan du klara det igen :)
Chocochock

skriven
#2: Anneth Strinnholm

Det låter som en bra plan, att inte smaka alls men köpa hem. Är du som jag så funkar det inte att "ta EN bit" eller "bara smaka". Samtidigt leder totalförbud till att man blir så sugen att man kanske skiter i allt och frossar flera dagar.

Svar: Ja socker är verkligen inte att leka med, tar man en smakbit så är det kört. Är lite avundsjuk på dom som faktiskt kan göra så.
Chocochock

skriven
#3: Nadja

Om sockerdjävulen har lätt att sätta klorna i dig så tycker jag att du avstår allt som har med sött att göra. Ät hellre lite mer mat och var onyttig där om du känner att du vill äta något. Det är inte värt att få några minuters njutning för att sedan riskera att falla tillbaka i sockerträsket igen.

Jag kämpar dagligen med mitt sockersug och ibland går det och ibland går det inte och känslan efter att man fallit dit är alltid densamma... man mår skit. Inte värt det! Så försök att stå emot och satsa istället på att äta dig mätt på god mat om du nu skulle bli sugen.

Svar: Ja så får det bli, en massa god mat helt enkelt! Förrätt istället för efterrätt. Det känns ju helt OK! Tack Nadja för tips, råd och stöd och fortsatt lycka till med ditt sockersug!
Chocochock

skriven
#4: Christin

Jag tycker det låter som en jättebra idé att leta upp lockande restauranger och äta extra god mat istället för att falla för frestelsen att börja äta choklad igen. Själv är jag tveksam till om jag hade klarat det men jag håller tummarna för din skull. Hoppas det blir en kul resa vilket du än gör, och förstås att det går bra för dottern.

Svar: Tack Christin! Jag älskar god mat också, så det här ska nog gå bra :)
Chocochock

skriven
#5: Emmelie

Vet exakt vad du menar, tyvärr måste det ibland vara allt eller inget. Själv kan jag nu för tiden tycka att mat är så mycket godare än praliner.
I vilket fall måste du njuta av resan och vackra upplevelser. ☺

Om det går att komma in på adressen här vill jag rekommendera klippet i slutet- hon gör många klockrena träffar ang sockerberoende. www.helahalsan.nu/beroende-eller-bara-lite-sot

skriven

Kommentera inlägget här :