Tjejmilen 2014

Dags för nästa löparberättelse.
Tjejmilen 2014.
Andra gången jag ställer upp, så nu var jag lite mer förberedd och rutinerad.
Kom i god tid, visste vart starten gick och hade koll på målgången.
 
Revanschen som jag var så sugen på att ta från förra året, då jag deltog med migrän, fick dock stå tillbaka.
Efter en sommar med trochanterit (inflammerad höftmuskel) var jag allt annat än återhämtad och springa var uteslutet.
Mitt stor mål för året, att springa milen under timmen, fick jag ge upp.
Men jag var ändå glad att jag kunde röra mig och att jag kunde gå relativt obehindrat.
 
Anmälan var sedan länge betald och vi hade bokat hotell fredag till söndag, så jag bestämde mig för att genomföra loppet gåendes och så skulle vi få en mysig weekend på köpet.
 
Den här gången bodde vi på Clarion Hotell Wellington på Östermalm och kunde enkelt promenera bort till Östermalms IP på fredagkvällen för att hämta ut nummerlappen.
 
Men innan vi gjorde det, så besökte jag min favoritchokladbutik, som råkade ligga i närheten av hotellet.
 
Ejes Choklad!
 
Deras nougatstång är vansinnigt god!
 
Gick även till Saluhallen för att besöka Betsy Sandberg Choklad.
Köpte bedårande, chokladdoppade marmeladhjärtan.
 
Och ännu godare praliner...
 
Efter dessa inköp kände jag mig lugn och nöjd och vi kunde gå iväg för att hämta mitt start-kit.
När vi började närma oss Östermalms IP, fångade min känsliga näsa upp en ljuvlig doft av nybakat!
Men vart kom det ifrån?
Vi gick genom ett bostadsområde och inget bageri syntes till så långt ögat nådde.
Så jag fick förlita mig på mitt luktsinne och sniffade mig fram till "Lilla Bageriet".
I princip ett "hål-i-väggen" ställe.
Trots avsaknad av reklamskyltar, verkade stället vara välkänt och mycket populärt!
 
Jag köpte denna ljuvligt kladdiga chokladbakelse.
En dröm av choklad i två lager med macadamianötter.
Den smälte fint i munnen!
 
Mannen valde en gigantisk kanelbulle, som också den var helt fantastiskt god.
Strösslad med krossad kardemumma och i övrigt dröp av smör.
 
På hotellet serverades en enklare buffé till kvällsmat.
Gratis är ju gott, så vi lät oss väl smaka.
Det bjöds på helt OK frukost dagen efter och jag kunde äta i lugn och ro.
Starten gick inte förrän efter lunch.
 
Vi kom fram i god tid, lagom när eliten sprungit i mål och blev intervjuade.
 
Bananberg!
Chiquita sponsrar med 32 500 bananer...
 
Fullt av folk och skönt väder.
Inte lika hett som 2013.
 
Hittade min startfålla och väntade på startsignal.
Eftersom jag bara skulle gå, var det fokus på att hålla till höger för att inte vara i vägen.
Men trots att jag nästa gick i diket ibland, var det ändå knuff och trängsel.
Mest bök i början, sedan sprider klungan ut sig.
 
Jag njöt av skön promenad och drogs med av allt spektakel runt omkring.
Det sjungs, spelas, klappas och ropas, tutas och sambaorkestern drar på för fullt.
Fullt ös med andra ord!
Det kändes bra i höften och jag kunde t o m småjogga små korta stunder, men i det stora hela tog jag det lugnt.
 
Mot slutet vid sista vätskestationen, delades det ut Dextrosoltabletter.
Funktionärer stod med stora badbaljor fulla med vita tabletter, som de delade ut.
Jag tog en, men tyckte det blev lite torrt i munnen och spottade ut den efter en stund och jag var nog inte ensam om det.
Bitvis var marken helt kritvit av krossade, översprungna tabletter.
Som om någon hade gödslat med kalk.
 
När jag fick målvittring lyckade jag få upp kroppen i joggingtempo och sprang i maklig fart över mållinjen.
Den här gången hade jag koll på vart målet var och stannade klockan på 1:35:10.
 
Nöjd och glad fick jag min medalj och plockade på mig vattenflaska, banan och ostkaka, som jag sedan satt i gräset och åt upp.
Tillbaka på hotellet bad jag om en påse med is, som jag sedan kylde ner höften med.
 
Söndag morgon tog vi en härlig morgonpromenad.
 
Friskt och skönt, en höstdag på bästa humör.
 
Vi var nästan helt ensamma ute och njöt av omgivningarna.
 
 
Stockholm är verkligen vackert!
Vi hade en toppenhelg och ville inte riktigt åka hem.
 
Nu hoppas jag på att nästa helg ska bli lika fantastisk och att jag kommer kunna skriva en löparberättelse om Tjejmilen 2015 också!
 
 

Kommentarer :

#1: Oslofru

Mums så gott och vad fina bilder :)

Svar: Tack! Det är gott att äta :)
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Bikku

Här kommer jag och ska läsa om tjejmilen och ser choklad. Det borde vara förbjudet. Den där nougatstången, mums, Vill haaaaa!

Svar: Haha, ojdå, förlåt.... :) Alla mina minnen är så förknippade med choklad, så det blev oundvikligt. Jag försöker omvända en f.d. chokladblogg till en hälsoblogg :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :