Chokladkrisp med marshmallows

Jag fortsätter att fylla både magen och kylen med julgodis.
Chokladcrsip med marshmallows är senaste tillskottet.
 
Dessa ingredienser behös:
 
  • 75 g smör
  • 100 g choklad
  • 5 dl minimarshmallows
  • 7,5 dl rice krispies
 
Hur mycket är 5 dl marshmallows?
Jag har fruktansvärt svårt att uppskatta med ögonmått när jag ska handla, så för säkerhets skull köpte jag tre påsar.
 
Jag kan meddela att det hade räckt med en påse.
 
Det känns proffsigt att förbereda och mäta upp alla ingredienser i förväg.
Som de gör på TV.
 
Även detta godis var relativt lätt att göra:
 
Steg 1 och 2. Smält smöret i en kastrull och ha därefter i chokladen.
När allt är smält vänder man ner marshmallowsarna.
I receptet står det att man ska röra tills de är helt nersmälta, vilket jag gjorde.
Smeten blir då väldigt kladdig och trådig, men jag undrar om det inte hade blivit bättre att låta dem vara som dom är.
 
 
Steg 3. Häll den smälta smeten över rice krispies och rör om väl.
 
Steg 4. Bre ut smeten i en bakplåtpappersklädd form. (Ca 15 x 20 cm).
Ställ sedan in i kylen för att stelna.
 
Steg 5. Skär upp i bitar.
 
Det krispar roligt när man äter, men ärligt talat vet jag inte om det blev så gott som jag hoppats på...
Här kan man nog med fördel välja en ljusare choklad mot vad jag hade.
 
 
Jag brukar försöka involvera mannen i processen också så han inte ska känna sig utanför.
Han kallas in på slutet för att ta hand om disken.
Funkar fint för mig.
 
Taggar: julgodis, julchoklad, recept julgodis, tips på enkelt julgodis, chokladkrisp med marshmallows, baka med rice krisipies, baka med marshmallows;

Kommentera inlägget här :