Wienernougat

Första julgodiset är klart och det blev wienernougat, som måste vara det enklaste man kan göra.
 
Receptet är busenkelt:
 
  • 250 g nougat
  • 150 g mjölkchoklad
  • 100 g rostade mandelspån
 
 
Detta är vad jag använde.
 
Jag bakar aldrig med blockchoklad utan väljer hellre en "vanlig", lite finare chokladkaka.
 
För att få en gnutta sälta så bytte jag ut 50 gram av mjölkchokladen till Marabous Salta Mandlar.
Bryter man av två rader och tar bort en ruta, så blir det exakt 50 gram!
 
Så här blev fördelningen.
 
Små graciösa rutor.
 
Och så här gör man:
 
Steg 1. Smält nougaten över ett vattenbad.
 
Under tiden nougaten smälter kan man passa på att bryta ner chokladen i småbitar.
 
Steg 2. Lägg ner chokladbitarna i den smälta nougatsmeten och rör om så även de smälter. (Plattan kan stängas av, värmen räcker ändå).
 
Steg 3. Ta av skålen från vattenbadet och rör ner mandelspånet.
(Använder du rå mandel ska den först rostas i stekpanna).
 
Det tyckte jag var ett onödigt moment så det rationaliserade jag bort och köpte istället färdigrostade på påse.
 
Steg 4. Häll upp smeten i en bakplåtsklädd form.
 
Steg 5. Slicka i dig all överbliven smet från skålen.
Varning - Om du inte vill skålla tungan så ha tålamod och vänta tills smeten har svalnat.
(Jag har lärt mig den hårda vägen...)
 
Steg 6. Låt stelna i kylen några timmar innan den kan skäras upp i småbitar.
Min fick stå kallt över natten.
 
Skär först upp på längden.
 
Sedan på tvären.
 
Lägg i valfri burk och förvara kallt.
 
Det blev supergott!
Mycket godare än köpta.
 
Jag känner mig mycket nöjd med min insats!
Dock är det högst tveksamt om dessa överlever fram till julafton.
 
 
 
Taggar: recept julgodis, wienernougat recept, tips på julgodis, göra egen wienernougat, enkelt julgodis;

Kommentera inlägget här :