Det stora Beslutet

Ibland behöver man prioritera vad man vill göra med sin tid och plocka bort vissa saker, även om dessa är roliga.
Bloggen är tyvärr ett bra exempel.
Något jag tycker är jätteroligt och som ger så mycket tillbaka i form av era snälla kommentarer mm.
Men nu har jag tagit beslutet om att pausa bloggen.
Om det blir för evigt, eller kortare period, vet jag inte själv just nu.
Ska jag göra något, vill jag göra det ordentligt med en jämn ström inlägg, minst ett om dagen och den nivån lever jag inte upp till idag.
 
Det finns två orsaker till detta beslut och det jag kommer lägga tid och fokus på hädanefter är:
 
Träning och hälsa!
Jag har en höft som knasar sig, jag kan inte löpträna längre och det som gör mest ont är att sitta.
En svår ekvation när jag har två timmars pendling varje dag till jobbet, som dessutom består av många möten.
Jag har fortfarande inte fått komma till ortopeden, som utlovades i somras.
Efter kontroll visade det sig att läkaren glömt skicka in remissen...
Suck och ytterligare väntan alltså.
Att vänta är inte min grej, utan jag har nu kommit fram till att ta saken i egna händer och göra en egen plan för att försöka läka mig själv.
(Dock lite svårt då ingen ännu har berättat exakt vad som är fel, vad som kan göras och vad som bör undvikas).
Men jag provar mig fram med sunt förnuft, för jag har gett mig sjutton på att jag ska springa en mil igen!
Punkt.
Vägen dit blir en blandning av mjuk rehabträning, daglig stretching samt mycket styrketräning i syfte om att bygga en muskelkorsett runt höft, mage, rumpa och ländrygg.
 
En annan sak som jag tvingats erkänna för mig själv, är att jag nog skulle uppnå snabbare resultat samt att kroppen skulle ha mindre ont ju färre kilo den har att släpa på.
Alltså vill jag gå ner i vikt och det rimmar illa med att trycka i sig choklad varje dag.
Och så länge jag bloggar om choklad, triggar jag mig själv att köpa och äta en hel del onyttiga och överflödiga fulchokladbitar.
Så slutar jag blogga, blir det lättare att låta bli helt enkelt.
Man brukar prata om vit månad i andra sammanhang och för min del får det väl bli en beige variant, får några finpraliner kommer nog trots allt att slinka ner.
De är ju dessutom nästan att betrakta som hälsokost inom rimliga mängder.
 
Ny tjänst!
Jag har fått en ny tjänst hos nuvarande arbetsgivare.
Något jag var skeptiskt inställd till till en början men som jag nu tycker ska bli väldigt intressant och roligt.
Och utmanande.
Och som sagt, ska jag göra något så vill jag göra det ordentligt, så jag kommer lägga full fokus på att gå in i nya rollen, som just nu innebär jobb även kvällstid, men som på sikt ska balansera upp sig.
 
Det innebär att jag jobbar heltid samt pendlar drygt två timmar om dagen inte har så många timmar kvar på dygnet när jag kommer hem.
Den dyrbara tiden får gå till träning och återhämtning.
Helgerna betyder välförtjänt sovmorgon, extra tid till träning och så umgås med familjen förstås.
 
Så får det bli!
 
 

Kommentarer :

#1: M

Det låter väldigt sunt! Ta hand om dig! :)

Svar: Tack!
Chocochock

skriven
#2: Christina @ Chokladbloggen

Vad tråkigt! Men välsförståeligt.

Svar: Ja ibland behöver även tråkiga beslut tas. Men det blir nog nåt pralininlägg ibland ändå :)
Chocochock

skriven
#3: vera

åh så tråkigt, men jag kan ändå förstå dig! hoppas dock ändå på att du kommer tillbaks nångång :)

Svar: Det kanske jag gör, vem vet :)
Chocochock

skriven
#4: Eva

Förstår ditt beslut, men vi kommer sakna dig!

Svar: Tack, va gullig du är Eva!
Chocochock

skriven
#5: Nadja

Hej.
Jag ville mest bara säga att din blogg är den enda jag följer och det har varit ett sant nöje att få följa dig under denna tiden. Du har gjort ett kanonbra jobb med bloggen, många fina bilder samt väldigt fint utformad text. Jag har riktigt kunnat känna av sin passion när det kommer till choklad. Så visst fasen blir jag besviken över att du kommer att ta en bloggpaus.. Men det är något jag fullt ut förstår och ändå är ett bra beslut.

Din hälsa går före allt annat och du ska absolut göra som du känner för ☺ hoppas att det löser sig med din höft och att du snart får hjälp även om du ni tänker ta tag i det själv.
Jag är också en löpartjej så jag förstår din vilja att springa, finns nog inget mer underbart. Jo att äta godsaker haha men som du skriver går ju inte det riktigt hand i hand såvida man inte äter med måtta vilket iaf jag är kass på 😆

Nåväl, lycka till nu och tack för många timmars underhållande läsning!

Svar: Tack Nadja för att du tog dig tid att skriva en sån lång och fin kommentar! Jag jobbar på det där med att äta med måtta :). Lycka till med din löpning!
Chocochock

skriven
#6: Lesthi

Jag kan verkligen förstå hur du menar med att bli triggad, jag hade en bakblogg tidigare och bakade faktiskt ohälsosamt mycket ett tag för att jag kände press på att uppdatera med nytt på bloggen.
Kommer sakna dina inlägg men viktigare att du mår bra :)

Svar: Tack Lesthi! Jag man stoppar ju i sig lite onödigt mycket. Det räcker med det man väljer själv för att det är gott :)
Chocochock

skriven
#7: Christin

Jag önskar dej lycka till med din träning och läkning och nya tjänsten på jobbet! Hoppas du kan njuta av en och annan finpralin mellan varven. Din blogg kommer att bli saknad och du är välkommen tillbaks om och när det än blir.

Svar: Tack Christin! Jo nog njuts det fortfarande av choklad :). Det blir nog ett inlägg då och då i alla fall.
Chocochock

skriven
#8: Ann-Charlott Rubensson

Hoppas du få snart hjälp med höften och må så gott fortsättning. Lycka till framåt med vikten.
Krya på dig gott Mvh AC

Svar: Tack Ann-Charlott!
Chocochock

skriven
#9: Em

Hej och åh vad tråkigt men klokt beslut!
Även om jag kommer sakna dina inlägg evinnerligt mycket så förstår jag hur du resonerar och att sätta bloggen på paus låter vettigt i allt detta som väntar och i din satsning på hälsan.
Lycka till med alltihop och tusen tusen tusen tack för en blogg som hållit absolut toppklass.

Svar: Oj, tack för dina fina ord! Va roligt att höra!
Chocochock

skriven
#10: Emmelie

Du gör helt rätt! Ibland måste man sortera, välja bort och välja rätt. Jag och min kollega kallar detta väljande för "kill your darlings".
Säg till om du vill ha tips från Coachen :)

Svar: Ja tips från coachen är aldrig fel :)
Chocochock

skriven
#11: Karin

Åh nej, vad synd men jag förstår dig. Kanske kan du skriva om finpralinerna?

Svar: Det kan jag göra :)
Chocochock

skriven
#12: Erica

Mycket klokt beslut. Men jag kommer verkligen att sakna ditt bloggande.

Svar: Va snäll du är Erica!
Chocochock

skriven
#13: Mikaela

Synd för oss men troligtvis bra för dig låter det ju som? Lycka till med allt och sluta för guds skull inte äta choklad - en riktigt god, krämig tryffel mår man ju inte annat än bra av! ;)

Svar: Nej det är nog ingen risk. Praliner kan man inte vara utan :)
Chocochock

skriven
#14: Karin

Vill också önska dig lycka till med allt du tar för dig! har själv lyckats med massiv viktminskning (kost och träning) för bättre hälsa.
Hittade din blogg när jag ville komma ur 'fulchoklads'träsket och är ofta inne och läser om dina inlägg i jakt på bra tips och inspiration.När suget sätter in så tänker jag på vilken skillnad det faktiskt är på choklad och CHOKLAD! Om man ska äta så skall det ju faktiskt vara något man njuter utav, inga skuldkänslor utan bara tillfredsställelse på alla plan.
Hoppas givetvis att det dyker upp någon uppdatering då och då på hur det går för dig! men så länge Chocochock finns tillgänglig så kommer jag vara här inne och fortsätta läsa på och inspireras, titta på alla dessa läckerbitar som jag bara måste få prova själv : )
Ta hand om dig!

Svar: Tack Karin! Bra att du tagit dig ur fulträsket :). Fortsätt kika in, det kanske dyker upp något inlägg då och då :)
Chocochock

skriven
#15: Linn

Varit inne några dagar i streck nu i hopp om att du skulle ändra dig, men icke!

Kommer absolut sakna bloggen, den har varit/är fantastisk och jag har fått enormt mycket inspiration. Har gått från billig choklad ofta, till finare choklad lite mer sällan (vilket borde vara bra för både hälsan och plånboken?)

Hoppas verkligen du kikar in någon dag och uppdaterar litegrann, behöver inte vara om choklad men om hur du mår och ifall du är på bättringsvägen!!

Kram och lycka till med allt!

Svar: Tack Linn för dina snälla ord! Roligt att jag fått in dig på bättre vanor :)
Chocochock

skriven
#16: Chips&Choklad

Men åh nej vad tråkigt! Det blir tråkigt för oss. Men grattis till ny tjänst och kämpa på! Ha det fint.

Svar: Tack! Ja jag kämpar på, både med träning och äta praliner :)
Chocochock

skriven
#17: Åsa i Växjö

Kommer att sakna Dig! Lycka till med din livsplan! Håller ALLA tummar :) Kram

Svar: Tack Åsa, va snällt av dig!
Chocochock

skriven

Kommentera inlägget här :