2 250/10 000 svingar - Sista passet

Stel i rygg och länd och stram i vänster ben.
Det här med vilodag är bra och nödvändigt för återhämtningen, men inte alltid det bästa för min kropp.
Jag mår bäst av rörelse.
 
Nu när det är så kallt, har jag vägrat att gå ut så inga promenader har det blivit heller.
Känner en stelhet från en punkt i vänster skinka, som sedan går ner i benet och över knät.
Det stramar och ilar lite. Känns som att alla gångjärn låser sig.
En lätt domningskänsla ner i smalbenet ner på ovansidan av foten.
 
Värmde upp ordentligt och var noga med rehabövningarna innan jag började med svingarna.
Dagens basövning blev axelpress med hantlar.
Valde att gå upp till 10 kg denna gång.
 
Jag svingade 20-20-50 2,5 gång, dvs totalt 250 svingar.
Det kändes obehagligt i knät och det retar på utsidan av låret.
En känsla jag känner igen sedan tidigare.
Förstadiet till innan jag tappar styrkan i benet och jag får släpa det efter mig.
Det är höftskadan som pratar och då lyssnar jag.
 
Så jag avbröt passet och kommer även avbryta min utmaning.
Jag har lovat mig själv att lyssna på kroppen.
Inte riskera något.
 
Trist men rätt bestlut!
Jag vet att jag har orken, viljan och styrkan att klara utmaningen, men inte när det blir på bekostnad av kroppen.
Istället för att deppa ihop väljer jag att känna mig stolt över de svingar jag svingat och över de muskler jag på kort tid fått.
 
Jag är oerhört tacksam över att jag kan gå, träna och röra mig obehindrat utan smärta.
Det kunde jag inte för 1,5 år sedan.
Då haltade jag av smärta och gick även en tid på kryckor.
Det är lätt att glömma bort.
 
Jag har tagit mig hit där jag är i dag genom anpassad träning, som jag har provat mig fram till själv.
Ingen läkare har varit intresserad av att hjälpa till eller ens berätta vad jag har för fel.
jag har lagat och byggt upp mig själv.
Med sunt förnuft och träning.
 
Det ska jag fortsätta med!
Men nu ska jag prova något annat än svingar.
 
Det ska bli en Tjejmil i år också!
 
 
 
Taggar: 10 000 kettlebell swings, svinga kettlebell 10 000 gånger på 30 dagar, utmaning kettlebells, träningsutmaning, träna med kettlebells, Dan John utmaning, Dan John träningstips, Fitness Men, Tjejmilen 2016, höftskada, gör ont i höften när jag tränar;

Kommentarer :

#1: Yasmine

Men du har gjort mYCKET av utmaingen ju!! Du förtjänar den där medlajen för bara dte jobbet du utförde! =) Grymt bra! Och kul med tjejmilen! Jag har sprungit en mil, men inte sammanhängande..förut när jag "gillade" att springa på löpbandet på gymet så kunde jag springa 8 km först, sen lite styrka och sen avsluta med 2-3 km, så totalt över en mil... men det e inte min grej. Jag pressar mig själv för hårt då... så därför vill jag nog också passa på å tacka DEJ för jag tror att jag fick inspirationen till att våga mig på crossen tack vare din blogg och nu älskar jag den!! =D Så Tack för inspon!! ;)

Svar: Tack Yasmine, va snäll du är! Å va roligt att höra att du gillar crossen! Den kan man utmana sig mycket på om man vill, men på en skonsamt sätt.
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Eva

Absolut rätt beslut! Men ska lyssna på sin kropp, fast det kan vara svårt när man så gärna vill.....Lycka till med tjejmilen!

Svar: Tack Eva!
Mitt liv 2.0

skriven
#3: Sussi - Livet i söder!

Sjukt bra jobbat "ändå", du gjorde ju verkligen allt du klarade av. Super!

Svar: Tack snälla Sussi!
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :