Sockerfri choklad - är det nåt att ha?

Som fd choladoman har jag alltid varit extremt kräsen och haft en klar uppfattning om vad god choklad är.
Samma sak gäller här, "man får det man betalar för".
Eller som jag brukade säga, "smakar det så kostar det"....
 
Jag la hellre en hundring på tio finpraliner, än en tia för en Maraboukaka.
Kvalitet framför kvantitet!
 
Nu äter jag ju inte choklad för tillfället och klarar mig ganska bra som det är på proteinbars.
De blir mitt låssasgodis.
Jag har också alltid varit väldigt skeptisk till sockerfri choklad.
Gått på linjen att antingen äter jag riktig choklad som är god eller så låter jag bli!
 
Men nu är jag beredd att utmana mig själv och har beställt två chokladbitar från Bodystore.
 
En mjölkchoklad sötad med sukrin.
 
Innehåller både mandelsplitter och havssalt.
Låter lovande!
 
Det luktar choklad och ser ut som choklad...
 
Men mums?
Den var ju jättegod!
En perfekt kombo med mandel och salt.
Att den är sockerfri märks inte alls.
 
Med reservation för att mitt smaksinne inte är på topp pga förkylning, men den här slår alla förväntningar.
Beställd från Bodystore och kostar 27 kronor.
Kakan är liten och nätt på 40 gram, men det är helt lagom för mig nuförtiden.
 
Den här chokladbiten är perfekt att ta fram vid speciella tillfällen eller att ta med när man är bortbjuden eller ska vistas i miljöer där man vet att det kommer att mumsas godsaker.
Då tar man fram sin egen godbit och kan känna sig nöjd och glad.
 
Nästa kaka, eller snarare stång, är en mörk choklad sötad med stevia.
 
Denna är från Nutri-Nick.
Jag beställde med hackade hasselnötter, men den var slut så jag fick denna i stället.
 
Om den förra var liten och nätt, så är denna....ännu mindre....
Stången väger modiga 25 gram och det ger sex rutor choklad.
 
Luktar gott.
Är förvånansvärt krämig inuti och inte så där torr och kompakt som man kan tro.
God smak till en början, men sedan känns det lite stickigt.
Det blir som en skarp och brännande eftersmak.
Jag tror det är stevia som har den egenskapen.
 
Också beställd från Bodystore och kostar bara 10 kronor, så den är trots allt köpvärd tycker jag.
Men ska jag utse en vinnare så blir det absolut den första som var sötad med sukrin!
 
Någon som har fler tips på ätbar choklad utan socker?
 
Taggar: Nutri-Nick, choklad från Nutri-Nick, sockerfri choklad, choklad utan socker, sukrin, choklad sötad med stevia, tips på sockerfri choklad;

Kommentarer :

#1: Karin

Kan tipsa om Nellie Dellies! Det finns en i ljus och en i mörk choklad samt en variant med marsipan :) Dessvärre är alla sötade med stevia...

Svar: Ja dom har jag sett att Apoteket säljer men har aldrig provat. Kanske köper ett smakprov :)
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Yasmine

Jag ÄLSKAR choklad, lol och det finns riktig goda sockerfria choklad, men jag betalar tyvärr INTE över 20 kr bara för att den e sockerfri när jag äter upp den på 2 min!! :P

Nu har tyvärr Ö&B tagit bort den ur sitt sortiment, men den godaste som fanns var av märket Wawel och kostade 14.90 typ på Ö&B. Steviachokladen i all sin är, men som sagt, jag är inte villig att betala de extra kronorna. En som är prisvärd OCH riktigt god är Cloettas sockerfria MJÖLKchoklad!! Kostar 16 kr på ICA!!

Svar: Cloettas har jag nog sett i någon affär. Får väl kika lite på den nästa gång :)
Mitt liv 2.0

skriven
#3: Yasmine

...och justdet, Cloettas är på 100 g glömde jag skriva

skriven
#4: Sara

Tror inte Cloettas är just sockerfri, står ju "utan tillsatt socker" på förpackning och jag tror att det är en skillnad på just "sockerfri" och "utan tillsatt socker". Men den är helt klart godkänd av mig

Svar: Ja ska kolla upp den :)
Mitt liv 2.0

skriven
#5: Yasmine

sötningsmedel (maltitol), kakaosmör, skummjölkspulver, helmjölkspulver, kakaomassa, vegetabiliska fetter (palm*, shea), emulgeringsmedel (sojalecitin), arom (bl.a. vanillin). Mjölkchokladen innehåller förutom kakaosmör även annat vegetabiliskt fett och minst 25 % kakao.

(innehållet i cloettas)

skriven
#6: Jeanette

Belgian chokladkakor har en sockerfri variant med hasselnötter som är jättegod! Ca 23 kr för 100 grattis. Har köpt mina på ICA.

Svar: Ska kolla!
Mitt liv 2.0

skriven
#7: Sussi - Livet i söder!

Cloettas tyckte vi var förvånansvärt god när vi köpte den! =)

Svar: Ja, lite farligt :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :