Neuhausen

Tidsinställt.
 
Tänkte fika på europas största chokladbutik Fassbender & Rausch.
Har gjort det tidigare och det var en upplevelse.
Gick då all in och åt mat med chokladinslag samt avslutade med varm choklad och chokladbakelse.
 
I dag var det tvärfullt med folk och vi ogillar skarpt att stå i kö, så vi skippade det.
 
Men så gick vi förbi den här eleganta chokladbutiken och försökte springa genom glasrutan på två ställen innan personalen vinkade innefrån och visade vart dörren var.
 
Ett stilrent ställe som andades kvalitet.
Utomordentligt trevlig och tillmötesgående personal.
 
Så det fick bli varsin kopp choklad här i stället.
 
Varm, flytande, smält belgisk choklad....
 
Stort utbud av praliner och även exlusiva ge-bort-gåvor.
Här en kombinerad choklad- och whiskeylåda för 195 euro.
 
Här är en annan variant.
 
Kan varmt rekommendera ett besök här!
 
Taggar: choklad i Berlin, Neuhaus;

Kommentarer :

#1: Isabelle

Ooooh! Måste försöka locka med mig karln till Berlin! Det ligger ju förhållandevis nära också, ingen lång flygresa med andra ord.

Måste dock fråga, hur är det med språket i Tyskland? Har två kollegor som är inflyttade från Tyskland, båda dryga 40 år, ingen kan någon vidare engelska (däremot undervisades den ena i ryska under skoltiden ?!).

Jag besökte Paris förra året och deras engelska var ganska knapphändig, bortsett från butiker/restauranger i de finare områdena..

Varken jag eller sambon är speciellt begåvade i utländska språk - bortsett från engelskan som rullar lätt ur mun.

(Oj vilken "Wall of text" det blev.. Skyller på den sena/tidiga timman.)

/I.J.

Svar: Jag tycker absolut ni ska åka till Berlin Isabelle! Billigt att flyga och kort resa på ca 1,5 timme. Stort utbud av shopping, mat och nöjen! Språket behöver ni inte oroa er för. Jag tyckte att de flesta kunde engelska, både på hotell, restaurang, affärer och fik. Den enda som inte kunde engelska var polisen (!) som vi gjorde stöldanmälan hos, vilket var konstigt. Men han var lite äldre och jag tror generellt att den yngre generationen är mer språkbegåvade :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :