Hatar migrän

Näe jag orkar inte.
Veckorna är intensiva och jag behöver verkligen mina helger.
Då vill jag leva, njuta, vila, träna.
Allt jag inte hinner i veckorna.
Men mest träna och vila.
 
Migränen sätter verkligen krokben för mig.
Urlakar mig på ork med sitt smärtsamma bultande på vänster sida i huvet.
Tömmer kroppen totalt på energi.
Jag är svag, svettig, blek och skakig.
 
Och ingenting hjälper.
Ingenting.
Inte medicinen.
Inte vila.
 
Att ligga ner gör det nästan t o m värre då det pulserar ännu mer i huvet.
Bättre att hålla det högt.
 
Lugna promenader i frisk luft och mat i lagom dos kan mildra.
Jag tar även dubbel treo på dagen för att kunna existera.
 
Blir så besviken när jag vaknar upp på morgonen och känner att migränen fortfarande inte har släppt.
Att det inte hjälpte med piller den här natten heller.
Vetskapen att även denna dag är förstörd och inlindad i smärta.
 
Men eftersom det inte verkar spela någon roll vad jag gör, när det väl har brutit ut, så försöker jag ändå göra så gott jag kan för att få valuta för dagen.
 
I går var det kanonväder och jag lunkande bort till Öster Mälarstrand med mannen vid min sida, redo att fånga upp mig om benen vacklar.
 
Vi tog en paus på Öhrmans Café med varsin smoothie.
Min är den gröna på kiwi, äpple och lime och mannen körde björnbär/granatäpple.
 
Åt även lunch där.
Mättande kycklingsallad med bacon.
 
Lunkade sedan hem igen i sakta mak.
 
Samma visa i dag också.
Lugn promenad.
Dunkande huvud.
Ledsen och uppgiven.
 
Nu tar jag till ett sista desperat försök till bättring.
Jag tar en Nocco för att få i mig koffein och sedan ska jag prova att träna.
 
Låter vansinnigt och ej genomförbart i mitt tillstånd, jag vet.
Men det kan funka.
Koffeinet och träningen kan få fart på de krampande blodkärlen så det faktiskt släpper.
Men det kan också bli sämre...
Kan alltså gå lite hur som helst.
Bara prova och se.
 
Den stora utmaningen och vinningen är annars att se till så att jag inte får migrän.
Minska stress och spänningar.
Det är en utmaning om nåt.
Men nåt måste jag göra, för så här kan jag inte ha det.
Risken är stor att det blir kroniskt och att jag aldrig blir av med det.
 
Hemska tanke.
Taggar: migrän, vad hjälper mot migrän, träna med migrän;

Kommentarer :

#1: Christina @ Chokladbloggen

Hej! Usch, så tråkigt att höra om hur du har det. Lider också av migrän, om än inte i samma omfattning (max 2-3 dagar i månaden och lindras bra av receptfri medicin). Du har säkert redan prövat alla möjliga åtgärder, men har du testat att föra migrändagbok? För att kartlägga möjliga triggers så att man sedan kan undvika dem. Det kan ju vara allt från sömn (får själv migrän när jag sover för mycket) till födoämnen till hormonella faktorer. Och stress såklart. Själv lärde jag mig att min migrän triggas av hormonella faktorer (vilket visserligen inte går att göra så mycket åt), högintensiv träning (har nu slutat med den allra mest intensiva träningen) och för mycket sömn, men att jag t ex inte verkar påverkas så mycket av stress (som många ju automatiskt tror om man har migrän). Det är viktigt att vara säker på vad det är man slåss mot!

Svar: Tack Christina för att du tog dig tid att skriva, det uppskattar jag verkligen! Jo jag har fört dagbok tidigare i över ett år, där det blev väldigt många röda migrändagar och väldigt få gröna helt fria dagar. Jag har god koll på vad som triggar det, ska bara hitta ett sätt att undvika det på. Skönt att du blir hjälpt av medicinen!
Mitt liv 2.0

skriven
#2: Bea

Kan du känna på kvällen om du kommer vakna med migrän dagen efter så prova ta en treo i förebyggande syfte :)

Svar: Funkar tyvärr inte, men tack för tipset.
Mitt liv 2.0

skriven
#3: Christin

Hoppas att det snart blir bättre.

Svar: Tack snälla Christin! Det kommer och går. Jag måste verkligen hitta en utväg på detta, men nu känns det lite bättre igen.
Mitt liv 2.0

skriven
#4: Sussi

Saknar dina trevliga inspirerande blogginlägg, hoppas du mår bättre o bloggar snart igen !

Svar: Tack snälla Sussi! Nu har jag börjat skriva igen :)
Mitt liv 2.0

skriven

Kommentera inlägget här :