Semester i Alicante

Vilken fantastiskt underbar supersemester vi har haft!
 
Tanken var att jag skulle blogga som bara den där nere i Spanien, men jag öppnade inte datorn på hela veckan.
Inte den medhavda boken heller.
Hjärnan var tvärslut och vi bara njöt av nuet där och då.
Brydde oss inte om något annat och orkade inte heller.
Men det är väl det semester är till för.
Ren återhämtning.
 
Men nu är jag sugen på att dela med mig av mina upplevelser!
Jag tog runt 700 bilder, så det tar en stund att få ordnig på allt först bara.
Sen får jag nog dela upp det på flera inlägg med olika inriktningar.
Hotellet i sig förtjänar ett eget inlägg.
Alicante likaså.
Och alla godsaker, frukost, tapas....
 
Vi startade resan förra fredagen med att åka buss till Arlanda.
 
Vi valde att övernatta där.
Dels för att planet skulle gå väldigt tidigt på lördag morgon (06.50) men mest för att jag orkar inte med långa resor och har svårt att sitta med min tokiga höft.
 
Av samma skäl har vi de senaste åren valt resmål inom en radie av max 2 timmar, men nu ville jag testa mina gränser.
Jag älskar ju att resa och vill inte att höften ska begränsa mitt liv.
Den får anpassa sig.
Men lite nervös och spänd var jag på hur det skulle gå.
Ingen jättehit att komma fram förlamad och inte kunna gå på hela semestern...
 
Det är jättsmidigt att bo på Clarion Arlanda, som ligger mitt inne i terminalen.
På avresedagen steg vi upp klockan 05, gick ner till incheckningsautomaten och checkade in och kunde sedan äta frukost i lugn och ro.
 
Vi flög reguljärt.
SAS dit och Norwegian hem.
 
Den stora utmaningen för mig var att resa med handbagage för 8 nätter! (6 i Alicante och 2 på Arlanda).
Jag som i vanliga fall reser med väska modell större koffert vid endagsövernattning...
 
Men det löste sig bra.
Jag provpackade i en vecka innan.
La till och tog bort.
Utvärderade och funderade.
Plockade bara ihop färger som passade ihop.
Tryckte ner minisar i den lilla 1-liters plastpåsen.
Fick skippa schampo och balsam och hoppas på att det skulle finnas på hotellet.
Det jag inte fick plats med stoppade jag ner i mannens påse.
Hans tandborste behövde ju inte ligga där och ta plats.
 
Jag shoppade även en stor handväska på 70 % rea på NK, modell stor påse och hoppades att den skulle få följa med på planet utan att bli stoppad.
Vilket jag tack och lov inte blev.
Sedan rullade jag ihop mina kläder i till supertighta rullar och placerade ut i väskan.
Allt kom med!
 
Flygresan gick över förväntan.
Jag satt så lite som möjligt och var istället den där irriterande passageraren som vandrade fram och tillbaka i den minimalt breda gången och ständigt var i vägen för toalettbesökare och drinkvagn.
Men det var det värt för att komma fram smärtfri.
 
Alicantes flygplats ligger väldigt nära centrum och de har direktbussar direkt utanför terminalen som går från tidig morgon till sen kväll.
Men vi som är lite lata och bekväma kostade gärna på oss 15 euro för en taxi.
Det tog ca 15-20 minuter till hotellet och vi var framme vid lunchtid och hade en underbar dag framför oss.
 
Vem blir inte lycklig av att mötas av den här vyn?
 
Fortsättning följer.....
 
Taggar: Alicante, semester i Alicante, Clarion hotell Arlanda, övernatta på Arlanda, flyga reguljärt, spanien på vintern, Melia Alicante;

Kommentarer :

#1: Christin

Ser jättehärligt ut!

skriven

Kommentera inlägget här :