Limpa

Efter många timmars strul kommer här ett till bakinlägg.
Bloggen har inte tillåtit mig att skriva på hela dagen men nu hoppas jag att det funkar igen.
 
Doften av nybakat bröd....
Underbart, hemtrevligt, mysigt och tryggt.
 
Inte ofta jag bakar bröd, men den här limpan kommer jag baka oftare.
Både enkel att göra och supergod!
 
Receptet hittade jag på Jennys Matblogg
 
 
Ingredienser:
 
  • 1/2 paket jäst
  • 3 dl ljummen mjölk
  • 1/2 dl sirap
  • 1 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 4 dl vetemjöl
  • 4 dl rågsikt
 
Blanda ut jästen med mjölken och blanda sedan i resten av ingredienserna.
Låt jäsa 40 minuter.
Ta upp degen på en plåt och forma till en limpa.
Skär djupa snitt i limpan.
 
Sätt in den i kall ugn och sätt samtidigt på ugnen på 200 grader.
Det tar ca 50 minuter i ugnen tills den är färdiggräddad.
 
Jag glömde bort min så den stod lite längre och blev lite mörkare och knaprigare än vanligt.
Var rädd att den blivit förstörd men det visade sig bli succe med den hårda skorpan.
 
Den smakar som en Skogaholmslimpa fast med knaprigt skal och lite mer gedigen och seg innuti.
Jättegod!
 
Taggar: baka limpa, Skogaholmslimpa, hembakat bröd, recept limpa, recept lättbakat bröd;

Kommentera inlägget här :